مشکل اساسی در "صداوسیمای ضرغامی"

فرارو- یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اعتماد عمومی به صدا و سیما در دوران ریاست عزت الله ضرغامی از دست رفته است تاکید کرد که اگر اراده ای برای تغییر وجود داشته باشد، رییس آینده سازمان می تواند با یک تغییر رویکرد در جهت بازسازی اعتماد عمومی اقدام کند.

 

داریوش قنبری در گفتگو با فرارو درباره تغییر و تحول احتمالی آتی در سازمان صدا و سیما با اشاره به دروان ریاست عزت الله ضرغامی بر سازمان صدا و سیما گفت: مشکل اساسی در صدا و سیما در دوران ریاست آقای ضرغامی، فاصله گرفتن رسانه ملی از سطح انتظارات مردم بوده است.

 

وی افزود: در این دوران در مجموع تفکر حاکم بر صدا و سیما با آنچه که تمایل جامعه بود فاصله زیادی داشت و به نوعی همخوانی چندانی با سلایق و علایق مردم نداشت و این باعث شد که که اقبال مردم به کانال های ماهواره ای بیشتر شود.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: مردم دلزده از نوع نگرش و سیاست های حاکم بر صدا و سیما سعی می کنند به نوعی از کانال های ماهواره ای نیازمندی های خبری و فرهنگی را در رسانه های دیگر جستجو کنند.

 

قنبری تصریح کرد: پخش برنامه هایی با محتوای مورد نظر یک طیف خاص از مردم و نادیده گرفتن بقیه مردم که اتفاقا در برهه های مختلف به خصوص در انتخابات ها نشان داده اند که اکثریت جامعه محسوب می شود هم مهمترین ضعف در دوران ریاست ضرغامی بر صدا و سیما بوده است.

 

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین چالش یک رسانه از دست رفتن اعتماد مخاطبان به آن رسانه است، گفت: اعتمادی که ذره ذره نسبت به رسانه ملی جمع شد بود در همین دوران به یکباره از دست رفت که جلب دوباره آن دیگر کار آسانی نیست و تنها دلیلش هم نوع روحیه حاکم بر رسانه ملی بود که سال ها است از عنوان خود فاصله گرفته است.

 

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه متاسفانه به نظر می رسد که مدیران صدا و سیما کوچکترین درکی نسبت به وضعیت اطلاع رسانی در جهان فعلی ندارند، گفت: در جهان امروز که مخاطبان با انواع ابزارها و کانالهای پخش اخبار دسترسی دارند نمی شود به صورت یک طرفه و با اغراق و بزرگ نمایی به انتشار یک طرفه اخبار پرداخت.

 

وی با تاکید بر اینکه مدیر آینده سازمان صدا و سیما با میراث به جا مانده از دوران ریاست گذشته مواجه خواهد بود، گفت: رییس آینده سازمان صدا و سیما اگر تفکر و دیدگاهش هم با رییس کنونی سازمان برابر نباشد و قصد اصلاح رویه سابق را داشته باشد قطعا نمی تواند ذهنیتی که سال ها در این سازمان حاکم بوده است را تغییر دهد.

 

قنبری افزود: با این حال در صورتی که اراده ای برای تغییر وجود داشته باشد، رییس جدید سازمان می تواند با یک تغییر رویکرد در جهت بازسازی اعتماد عمومی نسبت به سازمان صدا و سیما اقدام کند.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر قرار باشد که صدا و سیما با چندین شبکه سراسری و چندین شبکه استانی نتواند آن اثربخشی که از یک رسانه انتظار می رود را داشته باشد عملا آنچه در این سازمان اتفاق می افتد هدر دادن منابع و پول بیت المال است که در این صورت این سوال مطرح می شود که این رسانه به چه دردی می خورد.

 

وی تصریح کرد: بر این اساس ضرورت دارد که فردی اداره سازمان صدا و سیما را بر عهده بگیرد که اولا نسبت به نقش و جایگاه رسانه اطلاع داشته باشد و در ثانی درک حقیقی از موقعیت کنونی سازمان صدا و سیما داشته باشند و نخواهد همچون دوره گذشته مخاطب را نادیده بگیرد.

 

قنبری در خاتمه گفت: رییس جدید سازمان صدا و سیما باید بداند که دوران ذهنیت سازی با برنامه های سفارشی به سر آمده است و ذهنیت مردم را نمی توان با چنین برنامه هایی چارچوب بندی کرد چرا که در عصر جدید که عصر اطلاعات است قطعا مخاطبان اطلاعاتی که به سدت خواهند آورد از منابع دیگر هم چک خواهند کرد که اگر اطلاعات ارایه شده از سوی رسانه ملی مغایر با نسخه اصلی باشد یقینا این رسانه با ریزش اعتماد مواجه خواهد شد.

فرارو

/ 0 نظر / 6 بازدید