محضردار

آخرین اخبار در حوزه دفاتر اسناد رسمی - سردفتری -دفتریاری

پست الکترونیک با کد ملی
ساعت ۱۱:٠٥ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩٠/۱/۱٧  کلمات کلیدی:

مدیر عامل اپراتور اول پست از راه‌اندازی صندوق پستی با کد ملی، راه‌اندازی سرویس پیک پستی، بازار الکترونیکی، اجرای طرح پاکات جامع و تغییر تعرفه‌های پستی خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی همراهان ، محمدحسن کرباسیان در خصوص راه اندازی "صندوق پست الکترونیک " شرکت پست، اظهار داشت: یک میلیون صندوق پست الکترونیک آماده واگذاری است و در مجموعه شرکت پست 10 تا 15 هزار صندوق واگذار شده است که کارمندان پست از آن استفاده می‌کنند.

* هزینه احتمالی هزار یا دو هزار تومانی برای صندوق پستی

مدیرعامل شرکت پست ایران افزود: صندوق پست الکترونیک مشابه ایمیلی است که مردم از سرویس دهندگان خارجی مشترک می‌شوند؛ با این تفاوت که تمامی تجهیزات و امکانات این سیستم در داخل کشور، بومی و به زبان فارسی است.
وی با بیان اینکه این صندوق به آدرس (@post.ir) آدرس‌دهی شده است، گفت: متقاضیان برای دریافت این صندوق الکترونیک می‌توانند در سایت post.ir یا mail.post.ir ثبت نام کنند.
وی توضیح داد:


این صندوق قابلیت استفاده از کد ملی را داراست و امکان قراردادن کد ملی در قالب name@post.ir وجود دارد که این امکان می‌تواند مورد استفاده سازمان‌ها قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت پست ایران تاکید کرد: صندوق پست الکترونیک یک ایمیل رسمی است و اگر بخواهیم مانند سایر کشورها کار درست انجام شود و این ایمیل به عنوان یک صندوق میل رسمی مورد تایید باشد، باید مشخصات دقیق کاربران احراز شود.
کرباسیان در خصوص هزینه استفاده از سرویس "صندوق پست الکترونیک شرکت پست " گفت: در حال کار روی این مسئله هستیم و به علت اینکه این سرویس هزینه‌هایی را در بر دارد، احتمالا هزینه‌دار خواهد بود.
وی گفت: تعرفه استفاده از این سرویس فعلا نهایی نشده است و پس از تصویب در هیئت مدیره شرکت پست اعلام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت پست ایران افزود: قیمت سرویس "صندوق پست الکترونیک شرکت پست " در حد هزار یا 2 هزار تومان در سال پیش‌بینی شده است.
وی ادامه داد: راه دیگر به جای هزینه‌دار کردن این سرویس، استفاده از امکانات صندوق پست الکترونیک است؛ برای مثال می‌توانیم هزینه سرویس را از تبلیغات روی آن بدست آوریم.

* گسترش ایمیل شرکت پست راحت‌تر از ایمیل ملی

مدیرعامل اپراتور اول پست ایران در خصوص اینکه آیا ایمیل شرکت پست با ایمیل ملی سازمان فناوری اطلاعات ایران هم سویی دارد، گفت: با توجه به اینکه سازمان فناوری‌ اطلاعات ایران و شرکت پست زیر مجموعه‌ وزارت ارتباطات و فناوری هستند، با سازمان فناوری اطلاعات در این رابطه هماهنگ هستیم و حتی شاید شرکت پست راحت‌تر از سازمان فناوری اطلاعات بتواند صندوق پست الکترونیک ملی را گسترش دهد.
کرباسیان در پاسخ به اینکه آیا هماهنگی با سازمان فناوری اطلاعات به معنی استفاده از امکانات فنی این سازمان است، گفت: امکانات و تجهیزات فنی متعلق به شرکت پست است و هم اکنون امکانات توسط شرکت پست مهیا شده است؛ اما سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام آمادگی کرده که بتوانیم از امکانات مشترک نیز استفاده کنیم.
مدیرعامل اپراتور اول پست خاطر نشان کرد: اهداف سازمان فناوری اطلاعات ایران حاکمیتی است در حالی که شرکت پست می‌تواند اهداف قانونی و تجاری داشته باشد؛ برای مثال شرکت پست می‌تواند خرید الکترونیکی را به سرویس صندوق پست الکترونیک خودز متصل کند.

* راه‌اندازی سرویس "پیک پستی "

مدیرعامل شرکت پست همچنین با اشاره به آغاز به کار سرویس "پیک پستی " شرکت پست، گفت: "پیک پستی " سرویس جدیدی است که برای مجموعه‌‌های علاقمند به معرفی کالا و خدمات خود به مردم، در یک چند برگی در قالب بولتن تبلیغاتی و همراه با قبوض تلفن ثابت توسط پرسنل اداره پست در سطح مناطق پستی توزیع می‌شود.
کرباسیان تصریح کرد: این سرویس با کمک بخش خصوصی ارائه می‌شود و تنها عمل توزیع توسط شرکت پست انجام می‌گیرد.
وی ادامه داد: نخستین شماره پیک پستی در بهمن‌ماه سال جاری و با تیراژ دو میلیون و 600 هزار عدد در تهران توزیع شده و همچنین توزیع آن در استان‌های دیگری نیز انجام شده است که از استقبال خوبی نیز برخوردار شده است.
وی با بیان اینکه پیش از این قرار بود در بحث پاکت جامع چند برگ تبلیغاتی در کنار تمام قبوضی که در پاکت گذاشته می‌شود، قرار داده شود، گفت: بحث قرار دادن چندین قبض در یک پاکت ( پاکت جامع) کم‌کم در حال گسترش است که رفته رفته و با افزایش تعداد قبض‌ها، نیاز به پاکت جامع خواهد بود.
*بازار الکترونیکی تازه‌ترین سرویس پستی

کرباسیان در خصوص اینکه آیا سرویس پستی تازه‌ای در سال جدید راه‌اندازی خواهد شد، گفت: جدیدترین سرویس، بازار الکترونیکی شرکت پست (ebazar-post.ir) است که تاکنون حدود 36 فروشگاه در آن ثبت شده و به تفکیک استان در سایت بازار دسته‌بندی شده است.
وی در خصوص میزان استقبال از بازار الکترونیکی شرکت پست گفت: استقبال از این سرویس‌ها در استان‌ها متفاوت است و برای مثال در استان گلستان استقبال بیشتری صورت گرفته که در حال جمع بندی اعداد و ارقام کاری سی روزه این بازار هستیم.
وی ادامه داد: البته سال گذشته نیز شرکت پست این سرویس‌ را با چند شرکت داشت و در سال 89 حدود یک میلیون و 300 هزار محصول فروش الکترونیکی در کشور توسط پست جابجا شد. کرباسیان خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از استقبال مردم از سرویس بازار الکترونیکی به کیفیت سرویس مربوط است و این قبیل سرویس‌ها به گونه‌ای است که مردم به تدریج با آنها آشنا می‌شوند و به تدریج نیز مورد استقبال قرار می‌گیرند.
وی گفت: به عبارتی خدمات پستی به گونه‌ای هستند که نه یکباره از حرکت می‌ایستند و نه یکبار تند حرکت می‌کنند. کرباسیان همچنین در خصوص الزام ثبت شرکت‌ها برای ورود به بازار الکترونیکی شرکت پست گفت: موقع ثبت، یک سری تعهدات از فروشگاه گرفته می‌شود و فروشگاه وظایفی را در قبال آنچه به پست تحویل می‌دهد، متعهد می‌شود و این کار باعث اطمینان خاطر و اطمینان از بسته مبادله شده، می‌شود. وی گفت: برای مثال هم اکنون نیز برخی فروشگاه‌ها با پیک‌ها همکاری می‌کنند و اطلاع و اطمینانی نیز از داخل بسته مبادله شده نیست.
* به دنبال اخذ نماد تجارت الکترونیک و امضای دیجیتال هستیم
کرباسیان همچنین با اشاره به رونمایی از نماد تجارت الکترونیک توسط وزارت بازرگانی و الزام فروشگاه‌‌های اینترنتی برای اخذ این نماد، گفت:
همه باید این نماد را بگیرند و شرکت پست نیز برای بازار الکترونیکی پیگیر اخذ نماد تجارت الکترونیک است. مدیر عامل اپراتور اول پست گفت: حتما این کار را خواهیم کرد و همچنین بحث اخذ امضای دیجیتال را نیز دنبال می‌کنیم.
*واگذاری خدمات دولتی به دفاتر بخش غیر دولتی
مدیرعامل اپراتور اول پست همچنین با اشاره به آغاز اجرای برنامه پنجم گفت: مهمترین احکام پستی برنامه پنجم، ماده 46 قانون برنامه پنجم است که بر اساس آن دستگاه‌ها برای ارتباط با ارباب رجوع ملزم هستند خدمات خود را به صورت الکترونیکی از طریق دفاتر پستی و دفاتر پیشخوان دولت که توسط بخش غیر دولتی اداره می‌شوند، واگذار کنند..

 


hamrahannews.ir