محضردار

آخرین اخبار در حوزه دفاتر اسناد رسمی - سردفتری -دفتریاری

ناصر کاتوزیان: استاد گرجی از نظر اخلاقی و علمی، پیشکسوت همه بود
ساعت ٦:۳٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳۸٩/۱٢/۱۱  کلمات کلیدی:

یک استاد دانشگاه گفت: می‌توانم بگویم که مرحوم گرجی واقعا هم از نظر اخلاقی و هم از نظر علمی، پیشکسوت همه بود.ناصر کاتوزیان در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در رابطه با مقام علمی و سیره اخلاقی مرحوم استاد ابوالقاسم گرجی، اظهارکرد: می‌توانم بگویم که ایشان واقعا هم از نظر اخلاقی و هم از نظر علمی، واقعا پیشکسوت همه بودند و در زمان ریاستش به گونه‌ای رفتار می‌کرد که از کارمند دانشکده تا معاونانشان همیشه از ایشان راضی بودند.این استاد دانشگاه گفت: از نظر علمی هم من می‌توانم بگویم که مرحوم گرجی یکی از باقیمانده‌های طلبه‌های بسیار باسواد و خوب قدیمی بود که در حال حاضر کمتر یافت می‌شود.وی ادامه داد: ایشان هم در ادبیات عرب و هم در فقه و هم در اصول، فرد برجسته‌ای بود و ایشان اصولا فرد متفکری بود نه "مقلد" . آخر برخی هستند که سواد دارند ولی سواد در تقلید دارند ولی ایشان واقعا متفکر بود و بر روی مسایل فکر می‌کرد و آدم درستی بود، خدا بیامرزدش و همه متاسفیم.کاتوزیان در پاسخ به این سوال که به نظر شما ایشان چه تاثیری در رشته‌ای که تدریس می‌کرد داشت؟ اظهار کرد: در مسایل مستحدثه من می‌دیدم که همه از ایشان فتوا می‌خواهند که از آن جمله می‌توان به مباحث مربوط به تلقیح مصنوعی و مالکیت ادبی و هنری اشاره کرد.این استاد دانشگاه گفت: استاد گرجی فردی روشن بود و مخصوصا خیلی به شیخ مرتضی انصاری ارادت داشت و کتاب مکاسب وی را هم خیلی خوب از نظر ادبی و علمی می‌دانست و نکات و جزئیاتی از آنها برداشت می‌کرد که دیگران متوجه نبودند.

استاد مرحوم «ابوالقاسم گرجی» به روایت محقق داماد

حجت الاسلام و المسلمین محقق داماد با بیان این مطلب‌که مرحوم آقای گرجی در اظهارنظر نسبت به افراد خیلی مواظب بود و فردی گزافه‌گو نبود اظهارکرد: ایشان معتقد بود که علم اصول،‌ علمی است که ایرانی‌ها درست کرده‌اند به این معنی که ساختار آن توسط ایرانی‌ها درست شده است.حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محقق داماد در گفت وگو با خبرنگار فقه ‌و حقوق خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درمورد مقام علمی و سیره اخلاقی مرحوم استاد ابوالقاسم گرجی، تصریح کرد: مرحوم دکتر ابوالقاسم گرجی، جوانی و تحصیلات ابتدایی خود را در تهران و نزد پدر مرحوم آقای فلسفی که به آقا میرزا محمد تنکابنی مشهور هستند به انجام رساند.وی ادامه داد: ایشان ادبیات عرب را بسیار قوی و خوبی آموخت و بسیار بسیار در ادبیات عرب قوی بود و بعد از آن هم به قم آمد.این استاد دانشگاه افزود: مرحوم استاد گرجی تا زمانی که مرحوم آیت‌الله سیدمحمدتقی خوانساری حضور داشت در قم ماند و آن‌طور که خودش به ما گفت یک مدتی هم در درس ایشان شرکت کرد.داماد ادامه داد: ایشان بعد به نجف رفت و به درس آقای خویی ملحق شد، ایشان می‌گفت «در همان جلسه اول که یک مبحثی راجع به «حجر صبی» بود یک استدلالی آیت‌الله خویی به آیه قرآن کرد و من یک ایراد ادبی به آن گرفتم و این خیلی باعث جلب توجه ایشان نسبت به من شد و بنابراین من یکی از شاگردان اخص ایشان شدم» و خیلی هم آیت‌الله خویی به ایشان لطف داشته‌اند.وی گفت: ایشان سپس با پسر آقای فلسفی یعنی مرحوم آقای حاج‌علی آقای فلسفی همراه شد و خیلی هم آقای فلسفی به ایشان توجه داشت و من زمانی که با آقای گرجی در مشهد در خدمت ایشان بودیم این را متوجه شدم.این استاد دانشگاه ادامه داد: در هر صورت هر دو شاگرد آقای خویی شدند و وقتی پدر آقای فلسفی به پسرش می‌نویسد که "دیگر بیا"، آقای خویی در جواب پدر آقای فلسفی می‌نویسد که «چرا عجله می‌کنید فرزندتان و هم‌مباحثه‌ای ایشان (یعنی آقا شیخ‌ابوالقاسم) به زودی مجتهد خواهند شد». ولی در عین حال آقای گرجی می گفت که وضع مالی ما بعد از فوت "آقا سیدابوالحسن اصفهانی" به قدری سخت شد که ما دیگر نتوانستیم تحمل کنیم و هر چه داشتیم فروختیم و به طرف ایران آمدیم و تحصیلات نجف را رها کردیم.وی افزود: پس از آن مرحوم استاد گرجی آمد در دانشکده الهیات دانشگاه تهران و دوره تحصیلات دانشکده الهیات را گذراند و دکترای فلسفه گرفت.داماد با بیان اینکه من آن موقع خودم جوان بودم و یادم می‌آید که ایشان دوره دکتری را در دانشکده الهیات می‌گذراند گفت: بلافاصله همان زمانی که در دانشکده الهیات درس می‌گرفت برای ایشان به عنوان فردی فاضل درس گذاشت، چون در مدرسه مروی هم کفایه می‌گفت.این استاد دانشگاه ادامه داد: بعد کم کم عمامه‌شان را برداشت و با کسوت غیرمعمم در دانشگاه ظاهر می‌شد و بعد هم آرام آرام درس را در همین مبحث فقه، اصول و ادبیات عرب ادامه داد.وی اظهار کرد:‌ استاد گرجی مدتی در «دانشکده ادبیات دانشگاه تهران» ادبیات عرب درس داد و بعد فقه و اصول گفت و من هیچ وقت یادم نمی‌آید که فلسفه درس داده باشند و بیشتر فقه و اصول و آیات الحکام و تفسیر درس می داد و در آخر هم در گروه ما به عنوان عضو فرهنگستان علوم انتخاب شد و با ما، هم در دانشکده حقوق همکار بود و هم در فرهنگستان علوم.داماد گفت: کار مستطابی که ایشان کرد دو کار است یکی تصحیح "عده الاصول" معروف و دیگری "الذریعه" و دیگر هم کتاب "جوامع الاجامع" تفسیر مختصر مرحوم طبرسی که از مهمترین کارهای ایشان است.وی افزود:‌ ایشان چندین مقاله دارد که مجموعه آنها نسبتا فقهی است و از منابع فقهی در آنها خوب استفاده کرد و خودش نیز در آنها اظهارنظر کرد.داماد گفت: ایشان کتاب کوچکی هم با عنوان "آیات الحکام" برای دانشگاهیان نوشت که مختصر است و نمی‌توان گفت کتابی مستطاب و بزرگ است ولی به نظر من کار تحقیقی تصحیح ایشان در آن دو کار اولی از میان کارهای دیگر ایشان درخشان‌تر است.وی اظهار کرد: ایشان فقه را عمیق خوانده بود و به نظر می‌رسد که ایشان در مدت 10 تا 20سال اخیر یک نوع تفکری داشت که در عین اینکه معتقد بود با روش و متد اصیل فقهی باید اجتهاد کرد و اینکه چارچوب اولیه اجتهاد را هم حفظ بکند در عین حال می‌خواست سعی کند که یک نوع ادله و راه‌های جدیدی را هم برود.این استاد دانشگاه افزود: ایشان در تاریخ علم و اصول کارهای خوبی کرد مثلا در علم اصول شاید به عقیده من تخصص ایشان بیشتر از فقه بود چون بیشتر در اصول کار کرده بود تا در فقه. اخیرا هم دیدم از مقالاتی که از قبل ایشان نوشته بود، مقاله‌ای اخیرا با عنوان "تاریخ علم اصول" منتشر شده بود و ایشان معتقد بود که علم اصول،‌ علمی است که ایرانی‌ها درست کرده‌اند یعنی ساختار آن توسط ایرانی‌ها درست شده است.وی گفت: ایشان فردی اغراق‌گو نبود و در کار معلمی هم موفقت بود تعلیم را خیلی اهتمام می‌کرد و برای تعلیم ارزش قائل بود، بی‌حساب نمره نمی‌داد و بی‌حساب هم کم یا زیاد نمی‌داد و سخت‌گیری را در اندازه خود اعمال می‌کرد و رفاقت موجب نمی‌شد که یک کسی را بالا ببرد.داماد افزود: من خیلی سال‌ها دیدم که در اظهارنظر نسبت به افراد خیلی مواظب بود و گزافه‌گو نبود و از این جهت انصافا یک صفت خوبی برای ایشان بود.

ایسنا