محضردار

آخرین اخبار در حوزه دفاتر اسناد رسمی - سردفتری -دفتریاری

بدون شرح
ساعت ۱٠:٢٩ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۳٩۳/٦/٢٩  کلمات کلیدی:


 
غیرحقوقی دانستن نظر رئیس قوه قضائیه بدعتی عجیب و غریب است
ساعت ۱٠:٢٢ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۳٩۳/٦/٢٩  کلمات کلیدی:

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان این‌که «برگزاری مناظره درباره تنظیم سند مالکیت خودرو جز سردرگمی برای مردم نتیجه‌ای نداشت» گفت: اینکه نماینده مجلس نظر رئیس قوه قضائیه را نظری غیر حقوقی بداند از بدعت‌های عجیب و غریب است.

 

مسلم آقاصفری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این رابطه افزود: اینکه آقای نماینده مجلس به قاضی‌القضات این مملکت بگوید «نظر رئیس قوه قضائیه یک نظر اداری است. ما داریم بحث حقوقی می‌کنیم»، یعنی اینکه نظر رئیس قوه قضائیه نظر حقوقی نیست و این از بدعت‌های عجیب و غریب است.

 

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که باید به این نماینده محترم گفت مگر می‌شود که شما به نمایندگی از مردم به مجلس بروید، خانه ملت را اشغال کنید و قانونی تصویب کنید که اجرای آن اختیاری باشد؟

 

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با طرح این سوال که کدام یک از قوانین این کشور وصف اختیاری داشته‌اند، افزود: آقای نماینده اگر قرار باشد شما قانونی تصویب کنید که اختیاری باشد پس چرا به مجلس می‌روید؟ اصولا قانون برای اجرا وضع می‌شود وگرنه دلیل وضع آن چیست؟

 

وی تصریح کرد: نکته‌ای که مغفول مانده این است که تعویض پلاک را پلیس انجام نمی‌دهد بلکه این کار توسط یک شرکت خصوصی به نام «رهگشا» انجام می‌شود.

 

آقاصفری در پاسخ به این سوال که چرا در مناظره تلویزیونی تنها یک نماینده مجلس آن هم در موافقت با نمایندگان ناجا حاضر بود؟ گفت: این موضوع سوالی است که باید از صداوسیما پرسید. اصلا باید پرسید چرا تعادل برقرار نشد؟ به طوری که دو نماینده از نیروی انتظامی با لباس فرم در مناظره حاضر شده بودند در حالی که از کانون سردفتران تنها یک نفر دعوت شده بود.

 

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: مطلب دیگر این است که باید پرسید در کجا مرسوم است که یک قانون همه مراحل اجرایی را بگذراند و آیین‌نامه اجرایی آن هم به تصویب برسد و بعد بیاییم در تلویزیون از مردم بپرسیم آیا به نظر شما قانون را اجرا کنیم یا خیر؟

 

وی افزود: اگر این طور است این کار را در مورد همه قوانین انجام دهیم و بعد از اینکه یک قانون همه مراحل خود را طی کرد نسبت به اجرا یا عدم اجرای آن از مردم نظرسنجی کنیم.

 

به گزارش ایسنا روز گذشته حمیدرضا طباطبایی نایینی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در جریان برنامه تلویزیونی «مناظره» در پاسخ به سوال یکی از حاضرین در استودیو که پرسید چرا صحبت رئیس قوه قضائیه مبنی بر ضرورت تنظیم سند مالکیت خودرو در دفاتر اسناد فصل الخطاب قرار داده نمی‌شود؟ گفت: فرمایش رئیس قوه قضائیه متین و از نظر اداری در قوه قضائیه لازم الاجرا است.

ایسنا


 
صداوسیماوجاده یکطرفه
ساعت ۱٠:٢۱ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۳٩۳/٦/٢٩  کلمات کلیدی:

صداوسیمادرعرصه سیاسی به معنای واقعی جناحی شده است واین مساله دربرخوردش باشخصیتهایی چون دکترروحانی -سیدحسن خمینی-هاشمی رفسنجانی -سیدمحمدخاتمی-ناطق نوری و...کاملا هویداست امابحث مادرحوزه اسنادرسمی ودربحث نقل وانتقال خودروست همگان شاهدندکه صداوسیمادرجریان تصویب طرح تخلفات رانندگی درمجلس شورای اسلامی کاملا وبصورت یکطرفه حتی دراخبار۲۰و۳۰برعلیه دفاتراسنادرسمی وبه نفع راهنمایی ورانندگی موضع گرفت ودولت وقت هم بانوشتن نامه ای توسطمعاون اولش طرف راهنمایی راگرفت امادرنهایت مجلس شورای اسلامی به نظرکمیسیون حقوقی که برخلاف دولت وقت وراهنمایی موافق ثبت اسنادخودرودردفاتراسنادرسمی بودرای دادکه این مساله درتیترروزنامه های موافق ومخالف نظرکمیسیون حقوقی مجلس درروزبعدازرای گیری منعکس شدکه بایدخصوصابه آقای طباطبایی بعنوان عضوکمیسیون حقوقی مجلس نهم (که البته قانون مزبوردرمجلس هشتم موردتصویب قرارگرفته)گفته بشه دوست عزیزدرتفسیرقانون مهمترین روش مراجعه به مذاکرات مجلسه که موجوده واما شماوبرادران راهنمایی که مدعی اختیاری بودن ثبت سندخودرودردفاترندومیگویندماده ۲۹همان رامیگویدچطوردرزمان رای گیری برای ماده مزبورهم راهنمایی وهم دولت مخالف ماده مزبوربودندوچطورآقای توکلی نماینده تهران میگفت به این ماده رای ندهید چون ثبت سندخودرورودردفاتراجباری میکنه یعنی آقای توکلی که سابقه چندین دوره مجلسوداره وازقضادراین مساله هم ایشان وهم آقای علی مطهری باشماهم نظربودندنمیدانستندکه این ماده قانونی ثبت سندرااجباری میکنه یانه که البته درروزرای گیری همراه باشماباتصویب این ماده مخالف بودندوازطرفی لازم به ذکره اگه ثبت سندخودرواختیاری باشه کدوم عاقلی میادفلان مقدارپول بده ووقت بذاره تاسندماشینشوثبت کنه ودرنهایت این چندین میلیاردتومنی که توسطدفاتربابت ثبت سندبه خزانه واریزمیشه روکی تامین میکنه که به دروغ وانمودمیکنیداین پول مال دفاتره پس غیرعقلانیه که بگیم هم ثبت سنداختیاری باشه وهم این پول تامین بشه حال اگرقراربرراحتی مردمه راهنمایی بره براوظایف خودش برسه وامنیت مردموتامین کنه وبراهرنفر نمیخوادپلاک بده که براخودش درامدتامین کنه هرماشینی یه پلاک داشته باشه ومشخصات مالکوازسامانه ثبت بگیره واقداماتشوانجام بده ودرنهایت چندسخن باصداوسیمادارم شماکه براقانون نظرسنجی میزارید لطفا۱-برااخذخلافی واینکه مردم راضین یانه ۲-براعملکردخودتون اینکه ملی عمل میکنیدیامیلی هم نظرسنجی بزاریدتایادم نرفته اینم بگم که سایتهایی که متعلق به افرادیانهادهای نظامی هستندازجمله فارس وتابناک محسن رضایی بعدمناظره نظرراهنماییرو تبلیغ کردندواحتمالا فرداروزنامه های جام جم وهمشهری قالیباف همین کارراخواهندکرد.


http://daftarkhane162tabriz.blogfa.com/


 
چالشی جدید در حوزه انتقالات : شرکت‌های زیارتی جایگزین دفاتر اسناد رسمی
ساعت ۱۱:٠٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۳٩۳/٦/۱٧  کلمات کلیدی:

تمامی مراحل نقل و انتقال فیش عمره مفرده فقط در دفاتر خدمات زیارتی مجاز انجام می‌شود و نیاز به مراجعه به دفاتر ثبت اسناد نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، به نقل از روابط عمومی حج و زیارت خراسان جنوبی، ابوالفضل نوفرستی اظهار کرد: تمهیداتی در نظر گرفته شده تا افرادی که متقاضی انتقال فیش عمره هستند به دفاتر زیارتی مراجعه کرده و فرد موردنظر خود را شناسایی کنند.

وی افزود: در این راستا دفاتر زیارتی باید اسامی افرادی که متقاضی واگذاری یا دریافت فیش هستند را یادداشت و به یکدیگر معرفی کنند.

مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی بیان کرد:

 

تمامی مراحل نقل و انتقال فیش عمره مفرده فقط در دفاتر خدمات زیارتی مجاز انجام می‌شود و نیاز به مراجعه به دفاتر ثبت اسناد نیست.

نوفرستی تصریح کرد: شرکت‌های زیارتی نیز برای انجام امور اداری و ثبت انتقال فیش عمره در مجموع 20 هزار تومان دریافت خواهند کرد که توسط طرفین انتقال، بالسویه به شرکت زیارتی عامل پرداخت خواهد شد:

وی هرگونه واسطه‌گری یا دلالگری را در این حوزه ممنوع دانست و افزود: مراحل نقل و انتقال به گونه‌ای طراحی شده که نیاز به واسطه نیست و افراد متقاضی با مراجعه به دفاتر زیارتی می‌توانند به راحتی این انتقال را انجام دهند.

مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: حج و زیارت و شرکت‌های زیارتی هیچ‌گونه دخالتی در تعیین مبلغ فیش مورد انتقال نداشته و نرخ آن به صورت توافقی بین انتقال‌دهنده و انتقال‌گیرنده تعیین خواهد شد.

نوفرستی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد 35 دفتر و نمایندگی شرکت زیارتی در شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف استان فعال است که هم‌استانی‌ها می‌توانند برای انجام امور نقل و انتقال فیش عمره به این دفاتر مراجعه کنند.

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/487769

http://www.khorasannotary.ir/


 
"وصیت " کاتوزیان معنا دارد
ساعت ۱۱:۱٤ ‎ق.ظ روز جمعه ۱۳٩۳/٦/۱٤  کلمات کلیدی:

یک دانشگاه و یک رنجور: آنچه کاتوزیان در دانشگاه برایمان آورد منبع کنکور ارشد حقوق یا منبع آزمون وکالت  یا سر دفتی بودنش نبود. جنس احترام کاتوزیان نزد دانشگاهیان یکسره با جنس احترام برگزار کنندگان آزمون های آزمایشی تضمینی حقوقی فرق می کرد.  سوت و کفی که دانشگاه برای کاتوزیان می کشید با سوت  و کف بازاریان حقوقی فرق می کرد. در شرایطی که بسیاری از رشته های علوم انسانی در ایران هنوز به تولید ادبیات اولیه آکادمیک دست نیافته بودند  کاتوزیان همه بنیه اش را بر روی شکل گیری یک سنت آکادمیک در رشته حقوق در ایران گذاشت.

نسل کاتوزیان نسل سنت گذار نبودند. نسل کاتوزیان در علوم انسانی ایران یک نسل پرسه زن بود. هر چه هرجای دنیا می خواندند وارد می کردند. شاید هنوز هم علوم اجتماعی یا علوم سیاسی آکادمیک ما نتوانسته است به یک انباشت سرمایه آکادمیک در این حوزه ها دست یابد اما کاتوزیان شاید تنها چهره ایی بود که توانست با مرارت و رنج این صلیب حقوق را در جلجتای پر دست انداز دانشگاه ایران به دوش بکش و به این جا برساند که قاضی دادگاه برای دادنامه نوشتن محشای مدنی کاتوزیان را باز کند. 

آنچه اهمیت کاتوزیان را در حوزه علوم انسانی و نه  صرفا در حوزه حقوق پر رنگ می کند ایجاد سرمایه علمی  وانباشت مفهوم سازی  و شکل دادن به یک سنت اکادمیک در علوم انسانی ایران بود. نسل دوم حقوقدانانی که شاید لذت و میل به  تولید نظریه علمی را سرکوب کردند و رنج شکل دادن به سنت اکادمیک را تحمل کردند تا بناهای بلند نهادهای حقوقی در ایران بتوانند بر یک فوندانسیون محکم استوار شوند. 

ضعفی که شاخه های دیگرعلوم انسانی در ایران از آن رنج می برند و هنوز به نهاد سازی آکادمیک نرسیده اند و کج و راست می شوند چرا که ما در دانشگاه یاد نگرفته اییم. از الفبا شروع کنیم و یکسره افتاده اییم وسط دعواهای نظری جلوتر و یکسره کاری که کرده اییم این بوده است که از سر دره های نظری پریده اییم. همین است که هنوز ممکن است عده ایی نفهمند چرا کاتوزیان پایان نامه دکتری اش 'وصیت' بوده است.

فرارو


 
استادی که "زمین سوخته" به مرگ تحویل داد
ساعت ۱۱:٥٦ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩۳/٦/۱٢  کلمات کلیدی:

استادی که "زمین سوخته" به مرگ تحویل داد

 

سعید رضادوست؛
1- مرگ؛ بزرگ‌ترین حقیقت زندگی است و معلوم نیست ساعت قرارش را در چرخش بر کدام مدار، گذاشته. از همین رو است که گونه‌ی مواجهه با آن چنین اهمّیّت یافته است. دوران مدرن را عصر تنهایی دم ِ مرگ، نام نهاده‌اند. روزگاری که فرد ِ انسانی، در غیاب ِ حضور دیگران خرقه تهی خواهد کرد. تا پیش ازین، انسان‌ها نسبت به مواجهه‌ی با مرگ این‌چنین غربت را حس نمی‌کردند چرا که یا در جمع خانواده جام ِ مرگ را سر می‌کشیدند و یا اینکه یقین داشتند، دیگرانی هستند که در لحظه‌ی احتضار، حاضر باشند کنارشان. امّا دوران مدرن، عصر غیبت ِ دیگران در این ساحت نیز هست. پس باید برای کاستن از درد ِ مواجهه با مرگ و رساندن پشت ِ او به خاک، تدبیری اندیشید. یکی از راه‌کارها سیاست ِ زمین ِ سوخته است. این سخن بدان معناست که فرد باید آن‌چنان زندگی خوب، خوش و ارزشمندی داشته باشد که بر دل مرگ برای گرفتن ِ فرصت زندگی از فرد و عدم توانایی او در بهره‌مندی از آن، حسرتی بزرگ باقی گذارد. کاری نمانده باشد که فرد می‌خواسته آن را انجام دهد و امّا مرگ، فرصت ِ بودن و انجام دادن را از او ستانده باشد. باید به گونه‌ای زندگی کرد که مرگ در مواجهه‌ی با فرد و لحظه‌ی احتضار ِ او، زمینی سوخته برای خویش را دریابد که هیچ ندارد تا او بستاند. هیچ حسرتی را نمی‌تواند بر دل ِ شخص باقی گذارد. هرچه فرد، زندگی را آبادان‌تر به سر رسانده باشد، مرگ، زمین ِ سوخته‌تری تحویل خواهد گرفت. 

2- کار؛ را در معانی گونه‌گونی به کار گرفته‌اند. فعلی که در برابر انجام‌اش بتوان دستمزدی را متصوّر بود؛ عملی که در تسلّط فرد قرار دارد و ... امّا شاید بتوان یکی از بهترین تعاریفی که از کار ارائه شده را در اندیشه‌ی مولانا جلال‌الدّین محمّد بلخی یافت که فرمود:

کار آن کار است ای مشتاق ِ مست
کاندران آن کار ار رسد مرگ‌ات، خوش است

مولانا، فعل/ترک فعلی را کار می‌داند که اگر در همان لحظه، مرگ بر در کوبید، شخص با این اندیشه که به بهترین وجه ممکن داشته وقت می‌گذرانده با آن مواجه شود. به بیانی دیگر، کار باید موضوعیّت داشته باشد تا کار نامیده شود. آن‌چه که انجام شود تا مطلوبی دیگر حاصل آید، در این سپهر، کار نامیده نمی‌شود. 

در زمین ِ مردمان خانه مکن
کار ِ خود کن، کار بیگانه مکن

مطابق با این گزاره، هر شخص را برای کاری آفریده‌اند. کار ِ شخص الف با کار شخص ب متفاوت است و باید این‌گونه باشد. چرا که استعدادها متفاوت است و غایات ذهن انسانی، گونه‌گون. باید به کار خویش مشغول تا بتوان زمینی سوخته را برای مرگ به جا گذاشت. 

3- دکتر امیر ناصر کاتوزیان؛ استاد بزرگ حقوق، رادمردی و آزادگی در سال 1310 دنیا را هدیه گرفت. شاید این نگاشته از کم‌شمار نوشتارهای این روزها باشد که سال زاده شدن استاد را درست می‌نگارد. دیگران به اقتفای (عموماً) اطّلاعات فیپای کتاب‌های تألیفی حضرت استاد، سال تولّد وی را 1306 می-نویسند در حالی که ایشان زاده‌ی همان سالی هستند که نخست در این نوشته آورده شد. دلیل این امر نیز آن است که استاد در جوانی می‌خواستند به کسوت قضاوت درآیند و امّا نداشتن حدّاقل سن مجاز، مانع از این امر می‌شد. نتیجه آن‌که به منظور رفع این مانع، استاد اقدام به گرفتن شناسنامه‌ای جدید می‌نماید که سن ّ ایشان را 4 سال افزون‌تر نشان بدهد. در نتیجه به اجبار زمانه، سال تولّد استاد در سند صادره از ثبت احوال، 1306 درج می‌گردد. 

استاد کاتوزیان این بخت ِ بزرگ را داشت تا بتواند محضر استادانی را درک کند که در روزگار ما با نگاهی اسطوره‌ای به ایشان نگاه می‌شود. گو این‌که اصلاً ایشان در زمان و مکان ما نزیسته‌اند. شاخص-ترین ِ این استادان، مرحوم سیّد حسن امامی، بزرگ استاد ِ حقوق و امام جمعه‌ی سال‌های پیش از انقلاب 57 بود. 

امیرناصر کاتوزیان، این بخت را داشت تا کار خویش به همان معنای اخص که پیش از این آورده شد را به سرانجام رساند. تألیف تقریباً 45 کتاب ِ مرجع ِ حقوقی، کاری است آن‌چنان بزرگ که شاید به ندرت، تاریخ ِ حقوق ایران چنین مهمّی را به خود ببیند. کتاب‌هایی که هریک، رویّه‌ای برای وحدت در امر قضا را می‌توانند ایجاد کنند. نیز نگاشتن نخستین پیش‌نویس ِ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آن هنگام که آیت‌الله خمینی هنوز در پاریس بود، از جمله اقدامات مهم کاتوزیان بود، فارغ از این‌که چه بر سر آن پیش‌نویس رفت و تفاوت آن با دیگر متن‌های در این‌باره از کجاست تا به کجا. در آتش تنور انقلاب که دمیده شد، پای دگرگونی و شعار دگردیسی به صحن دانشگاه نیز کشیده شد و در امتداد ِ پس‌‎لرزه‌های ِ انقلاب فرهنگی، دکتر ناصر کاتوزیان، 11 سال خانه‌نشین شد و امکان حضور در دانشگاها نیافت. هرچند شاید این دوره، فراغتی حاصل آمد تا به امر تألیف، همّت بیشتری گمارد و میراث گران‌سنگی برای آیندگان برجا گذارد. 

هرچند امیرناصر کاتوزیان را به نام استاد حقوق خصوصی می‌شناسند، امّا دغدغه‌ی حضرت استاد آن-چنان در پروراندن اندیشه‌ی عدالت قدرتمند بود که پای او را به وادی فلسفه‌ی حقوق نیز کشانید. استاد بر خلاف بسیاری از حقوق‌خوانان و وکالت‌گرایان دانشکده‌های حقوق ایران، از رویکرد پوزیتیویستی گامی فراتر نهاده و همواره محک عدالت در تعیین حکم را فرا دید ِ خویش داشت. ایشان همواره در پی آن بود تا نشانه‌های روشن عدالت را بین سطرهای سیاه ِ قانون، بتوان دید و به میدان اجتماع کشاند. 

نگاشتن 45 کتاب مرجع ِ حقوقی، تدوین و تبیین و پروراندن اندیشه‌ی حقوقی، تأثیر بی‌بدیل بر ساحت قانون و حاکمیّت آن در اجتماع، دریافت درجه‌ی یک علمی، پروراندن شاگردانی که دانش‌کارانه می‌نویسند و عدالت را فربه می‌کنند و قبیله‌ای مثال از این قبیل، ما را برآن می‌دارد تا کلاه از سر برداشته و او را در عروج خویش، مشایعت کنیم.

او" کار" ِ خویش را کرد و "زمینی سوخته" برای مرگ، باقی گذاشت.
فرارو