محضردار

آخرین اخبار در حوزه دفاتر اسناد رسمی - سردفتری -دفتریاری

در خوابهای کودکی ام
ساعت ۱٠:۳۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۳٩۳/٤/٢۳  کلمات کلیدی:

در خوابهای کودکی ام

 

هر شب طنین سوت قطاری

                            از ایستگاه می گذرد

دنباله ی قطار

              انگار هیچ گاه به پایان نمی رسد

انگار

بیش از هزار پنجره دارد

و در تمام پنجره هایش

                        تنها تویی که دست تکان می دهی

آنگاه

در چارچوب پنجره ها

                     شب شعله می کشد

با دود گیسوان تو در باد

در امتداد راه مه آلود

در دود

دود

دود...

 

قیصر امین پور


 
بدون شرح
ساعت ۱٢:۱٢ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳٩۳/٤/۱٥  کلمات کلیدی:


 
قطعی دستگاه پرداخت الکترونیک « پوز » و مسئولیت ناپذیری
ساعت ٤:٤۳ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۳٩۳/٤/۱٤  کلمات کلیدی:

دستگاه پرداخت الکترونیک منصوبه در دفاتر اسناد رسمی گر چه از وسایل تکنولوژیک و آسان نمودن پرداخت است ولی حسب قوانین و مقررات بالادستی و پایین دستی شک و شبه ای در غیر قانونی و تحمیلی بودن آن و حتی پرسش برانگیز بودن آن به جهت سوء استفاده های به عمل آمده و امکان بروز سوء استفاده های بسیار بزرگتر وجود ندارد .

با این وجود ، دفاتر به هر علت  و دلیل از این دستگاه استفاده نموده و چون تنظیم و ثبت سند و در نتیجه انجام امور دفترخانه و کسب و کار سران دفاتر در پیوند با این دستگاه می باشد منظم و دقیق بودن مجموعه و کلیت برنامه از حیث دستگاه ، دریافت ها ، واریز به حساب و دقیق بودن آن بسیار حائز اهمیت می باشد . موضوعی که متأسفانه در این دستگاه و ملزومات آن به هیچوجه وجود ندارد .

چند روزی است که این دستگاه به صورت سراسری و دائم قطع گردیده است . هر چند بار اول نبوده و آخرین بار نیز نخواهد بود و بارها به صورت اعتراض کتبی و شفاهی و رسمی و غیر رسمی به این موضوع اعتراض شده است ولی با تکرار مشکل در این حد و عدم پاسخگویی این موضوع مطرح می شود که مسئولیت به عهده چه کسی می باشد ؟ مسئولیت اخلال در کار دفاتر اسناد رسمی که وظیفه تنظیم اسناد عقود وایقاعات و تعهدات جامعه را به عهده دارند ؟ مسئولیت تخلف از قانون اساسی در مورد آزادی کسب و کار و عدم تضییع حقوق شهروندی ؟ مسئولیت ایجاد زیان و عدم النفع محقق دفاتر ؟ مسئولیت توهین به سران دفاتر ؟ مسئولیت تضییع حق مردم ؟ و ....

نگارنده بر این عقیده است که مسئولیت های فوق فراتر از توانایی و اختیار اداره کنندگان سامانه نابسامان پرداخت الکترونیک می باشد که لازم است با اعتراض همگانی همکاران و پیگیری مجدانه آن توسط مجامع صنفی یک بار و برای همیشه به این موضوع و موضوعات مشابه پایان داده شود .

http://daftarkhaneh.blogfa.com/

 
مصاحبه اختصاصی رییس کانون سردفتران و دفتریاران با پارس وندار
ساعت ٤:۳٦ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۳٩۳/٤/۱٤  کلمات کلیدی:

شخصا بی کفایتی شرکت سامان را به ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، جناب آقای صدر نوری، جناب آقای جهانگرد رییس سازمان فن آوری و اطلاعات، جناب آقای قنبری معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات و جناب آقای فاطمی عضو محترم هیات مدیره و ریاست مرکز فن آوری اطلاعات بانک ملی اعلام نمودم. من از همکارانم بابت عملکرد غیر مسوولانه شرکت سامان عذرخواهی می کنم و من هم معتقدم اطلاع رسانی دیرهنگام شرکت سامان، توهین به خانواده بزرگ دفاتر اسناد رسمی است و تمام تلاشم بر این است تا با هماهنگی بانک ملی ایران نسبت به تغییر این شرکت در پشتیبانی از دستگاه کارتخوان دفاتر اسناد رسمی اقدام شود.

محمدرضا دشتی اردکانی، اولین شخصی بود که پارس وندار به مناسبت جایگاه ایشان در کانون سردفتران و دفتریاران، برای مصاحبه انتخاب نمود.

 در ابتدای این مصاحبه، به نمایندگی از همکاران عزیز سراسر کشور مراتب اعتراض شدید همکاران نسبت به عملکرد نامناسب و به دور از شأن شرکت سامان به ایشان ابلاغ شد و از ایشان درخواست گردید با هماهنگی بانک ملی ایران نسبت به تغییر این شرکت پشتیبان دستگاههای کارتخوان دفاتر اسناد رسمی، اقدام فوری به عمل آورند.

 ضمن تشکر از ریاست کانون سردفتران و دفتریاران، این گفتگو تقدیم شما عزیزان می گردد:

 چرا بسیاری از وعده های انتخاباتی اعضاء هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در خصوص رفع مشکلات حرفه ای همکاران ما بعد از ایام انتخابات و اخذ ابلاغ از رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به فراموشی سپرده می شود و مشکلات مانند گذشته همچنان باقی می ماند؟

http://www.parsvandar.ir/


 
12 خرداد مرگ مجازی و 12 تیر نیمه جان شدن ما در پروسه الکترونیکی شدن
ساعت ٤:۳۳ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۳٩۳/٤/۱٤  کلمات کلیدی:

یک ماه پیش در چنین روزی مصادف با 12 خرداد 93 سامانه ثبت احوال حکم فوت فرضی و مجازی ما سران دفاتر و 80 میلیون ایرانی را با یک عبارت کوتاه (درقید حیات نمیباشد) اعلام کرد و جمعیتی بزرگ را سرگردان و درگیری لفظی و حتی فیزیکی را در دفاتر اسناد رسمی به عنوان خانه امنای مردم بوجود آورد و خاطره بد آن هیچگاه از اذهانمان پاک نمیشود و دلمان از بی مهریهای مسئولینی که میتوانستند در حمایت از خانواده بزرگ دفاتر اسناد رسمی همتی کنند و اعتراضی بنمایند صاف نمیشود ....

و امروز یک ماه از آن کابوس وحشتناک میگذرد و اینبار نوبت سامان بود که روز 12 تیر را در تاریخ تلخ حرفه کتابت بعنوان "یوم العذاب" رقم بزند .. امروز نیز با یک عبارت کوتاه (عدم ارتباط ) تمام ارتباطات عاطفی و حقوقی و اقتصادی مردم با دفاتر را بهم بریزد و بازهم از حمایت خبری نبود و دریغ از یک هشدار و اعتراض خشک و خالی به متصدیان شرکت ناسامان پرداخت الکترونیکی سامان و یا یک عذرخواهی لفظی از مردم نجیب و خوب ایران ..... بازهم گلی بجمال ریاست کانون که حداقل با مقامات مربوطه تماسی حاصل و مشکل را بصورت جدی پیگیری نمود ... (در اینجا بخوانید)

http://sardaftar3y.persianblog.ir/


 
نامه به رئیس سازمان
ساعت ٤:٢٩ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۳٩۳/٤/۱٤  کلمات کلیدی:

ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

جناب آقای دکتر تویسرکانی

با سلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات؛

احتراما به استحضار می رساند پس از آغاز به کار فعالیت سامانه ثبت الکترونیک اسناد در دفاتر اسناد رسمی و وابستگی رسمی و مستقیم تنظیم اسناد به دستگاه pos  برای واریز وجوه اسناد به صورت الکترونیک، ناکارامدی دستگاههای pos  بانک ملی و شرکت پشتیبانی آن بیش از پیش نمایان شده است. دستگاهی که موجی از مشکلات حاد و جدی را در دفاتر اسناد رسمی برای مردم و دفاتر ایجاد نموده و ناکارامدی و بی نظمی عملکرد این دستگاه و مشکلات مالی متعدد آن از یکسو و ناتوانی در پشتیبانی مناسب شرکت پرداخت الکترونیک سامان که درعین نابسامانی با مشکلات متعدد داخلی خود نیز ظاهرا روبروست که یارای پاسخگویی به بخش دفاتر اسناد رسمی را ندارد اگرچه که مدتهاست غیرقابل تحمل شده است اما دیگر کار بجایی رسیده که هم موجبات خسارات هنگفت مادی و معنوی و اعتباری برای دفاتر اسناد رسمی و حقوق دولتی را فراهم نموده هم مردم را در امور مرتبط با دفترخانه ها دچار مشکلات و مشقت فراوانی نموده و صبری برای تحمل مصائب ناشی از این بلای خانمانسوز باقی نمانده است.

مشکلات عدیده از جمله تاخیر مدید مدت و بی نظمی شدید در بازگشت وجوه واریزی به حساب سردفتر، اشتباهات متعدد در بازگشت وجوه به صاحبان حساب، اختلال مکرر در تراکنش ها و تکثر شدید تراکنشهای ناموفق، انتخاب شرکتی ناکارا برای پشتیبانی از سیستم پرداخت الکترونیک بانک با توانایی ضعیف، کادر پشتیبانی غیرمتخصص با برخوردهای نامناسب، عدم وجود بخش بازرسی برای ارجاع شکایات و اعتراضات،(به اذعان اپراتورهای خود سیستم)، اشکالات متعدد در ارائه مفید خدمات، رفتارهای دون شان شرکت پشتیبان در پاسخ به مشکلات سیستم و بسیاری مسائل دیگر که تنها بخش کوچکی از مشکلات این سیستم است اگرچه روال تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی را با خلل جدی مواجه کرده است اما مهم تر از آن اینکه موجبات خساراتی جبران ناپذیر به حقوق عامه و مردم و نیز دفاتر اسناد رسمی شده است.

و اینک که این مشکل در قطعی فراگیر و کشوری و حیرت انگیز دستگاه pos دفترخانه ها در سه روز مستمر 12و11و10 تیرماه، اوضاع دفترخانه ها را دچار بحرانی ویژه نموده و خسارتهای هنگفتی برای مردم را از حیث عدم تنظیم اسنادشان در محاضر موجب شده است، خواستار رسیدگی جدی و رسمی آن مقام محترم برای پایان به این درد مستدام را داریم. شایان ذکر است که این مشکلات که از هنگام آغاز به کار این شرکت نیز وجود داشت، مدت مدیدی است که همچنان به قوت خود باقیست لیکن در فرایند ثبت آنی، که نیازمند پشتیبانی کامل و فعالیت بدون اشکال این سیستم است، این شرکت با ناپاسخگو بودن در مقابل دفاتر اسناد رسمی، دفاتر را در مواجهه با مردم دچار مسائل متعدد و اعتراضات فراوان نموده که به نارضایتی از سیستم ثبتی و دفاتر اسناد رسمی منجر گردیده است. متمنی است در خصوص "نابسامانی" های متعدد ابتدا سیستم واریز وجوه بانک ملی و در ثانی شرکت سامان الکترونیک، تدبیر در شان پروژه ثبت آنی، نموده و درصورت ناتوانی این سیستم از پشتیبانی دفاتر اسناد رسمی (که طبق اظهارات مکرر اپراتورهای این شرکت اعتراف به ناتوانی از پاسخگویی به حجم مطالبات و رسیدگی به مشکلات دفاتر به علت وسعت کار و گستردگی موضوع شرکت می نمایند) دستور مقتصی در خصوص اقدام به جایگزینی بانک پاسخگو در راستای واریز وجوهات سند با پشتیبانی شرکتی پاسخگو و "بسامان" صادر فرمایید. 

ضمن اینکه از آنجا که در دفاتر متعددی که مستندات آن موجود است موارد متعددی از تخطی و اشتباهات فاحش این دستگاه اعم از برداشتهای سنگین از حساب مشتری و عدم واریز/برگشت وجوه به حساب مربوطه، بی نظمی شدید در واریز مبالغ دریافتی توسط این دستگاه به حساب دفتر، و تراکنشهای ناموفق با برداشت از حساب ارباب رجوع یا سردفتر بدون بازگردانی به حساب مرجع و بی اثر بودن پیگیری صاحبان حساب برای مطالبه ی حق خود در زمینه های تخطی های مذکور نیز مورد اعتراض شدید همکاران بوده و هست و جدای از زیان مالی و اعتباری به دفاتر، بر اساس مدارک موجود و گزارشهای پلیس که حاکی از درگیری ارباب رجوع با اهالی دفاتر اسناد رسمی شده و موجبات هتک حرمت و شان جایگاه کتابت را فراهم نموده خواهشمند است در صورت صلاحدید دستور مقتضی برای تسریع در شفافیت و رسیدگی به این مشکلات و خسارات وارده به دفاتر در این زمینه که همگی مستند و مستدل هستند و نیز تغییر بانک مربوطه و شرکت پشتیبان واریز وجوه دفاتر اسناد رسمی صادر فرمایید.

 

با سپاس فراوان    

 جمعی از سردفتران  و دفتریاران اسناد رسمی 


 
اطلاعیه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درخصوص اختلال در سیستم دستگاههای پرداخت
ساعت ٤:٢٧ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۳٩۳/٤/۱٤  کلمات کلیدی:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران به نقل از پرتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، متن اطلاعیه روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پیرو اعتراضات واصله در خصوص اختلال در سیستم دستگاههای پرداخت الکترونیکی ( POS) در دفاتر اسناد رسمی بدین شرح است: 

پیرو اعتراضات واصله در خصوص اختلال در سیستم دستگاههای پرداخت الکترونیکی (pos) بانک ملی ایران در دفاتر اسناد رسمی که به دلیل سهل انگاری بانک ملی ایران و شرکت سامان به وجود آمده است، به اطلاع می رساند با پیگیریهای لازم که از سوی مسئولین سازمان ثبت در این خصوص از طریق مسئولین مربوط در بانک ملی ایران به عمل آمده است، مسئولین بانک مذکور ضمن پذیرش مشکلات به وجود آمده، اعلام نمودند که اختلالات موجود در دستگاههای (pos) تا پایان روز جاری مرتفع خواهد گردید.

سایت کانون


 
تقسیم اسناد
ساعت ۱:٠۱ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳٩۳/٤/۱۳  کلمات کلیدی:

متن درخواست سردفتران ودفتر یاران خراسان رضوی از ریاست محترم سازمان در خصوص تقسیم اسناد.

جناب اقای دکتر تویسرکانی
 
معاونت محترم قوه قضائیه وریاست محترم سازمان ثبت اسناد واملاک کشور
با سلام
احترما نظر به اینکه تاخیر در تقسیم اسناد رهنی وعدم سازماندهی توزیع عادلانه اسناد رهنی بانک ها و موسسات مالی دولتی وخصوصی  بیم وابستگی مالی ناسالم بعضی دفاتر به افرادی خاص در مراکز مالی فوق واختلال در اجرای وظائف قانونی را بدنبال دارد و از سوی دیگر این امر موجب تبعیض ناروا از جهت توزیع عادلانه درامد شده است بگونه ای که بعضی دفاتر توان پرداخت هزینه های جاری خود را ندارند لذا ما سر دفتران ودفتریاران اسناد  رسمی خراسان رضوی به منظور پیشگیری از مفاسد ناشی از تاخیر در تقسیم اسناد رهنی و حفظ شئون سردفتران ودفتر یاران استدعا داریم دستور فرمائید تا از طریق سامانه ثبت انی شیوهای عادلانه برای توزیع درامد ناشی از اسناد رهنی مراکز مالی دولتی وخصوصی اجرائی گردد
.                                                                                            با تشکر
.                                       سردفتران ودفتریاران دفاتر اسناد رسمی خراسان رضوی
 

 
سرکار گذاشتن سردفتران
ساعت ۱٠:٢٩ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۳٩۳/٤/۱٢  کلمات کلیدی:

 


 
ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سه ماهه اول سال93
ساعت ٦:۱۳ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۳٩۳/٤/٩  کلمات کلیدی:

نظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

ابتدا وارد سایت www.evat.ir یا سایت www.e-vat.ir شده و روی تسلیم اظهارنامه عادی کلیک نمایید.بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز ورود که پس از پیش ثبت نام با پست برایتان ارسال شده و وارد شدن به سامانه ، سال عملکرد و شماره دوره را انتخاب و روی ورود کلیک کنید.

1- جدول یک : ردیف 1 جمع تحریر و گواهی امضائ دوره و خدمات ثبتی و ... را وارد کرده و در مقابل آن (قسمت مالیات و عوارض متعلقه) .... درصد آن (در این دوره5/3  درصد مالیات و2/7 درصد عوارض سه ماه مذکور) را وارد می کنید. (که البته به طور اتوماتیک توسط سایت پر می شود) در ردیف 4 نیز به همین ترتیب عمل می کنید ( ردیف 2 و 3 نیاز به تکمیل ندارد و شامل ما نمی شود )

2- در جدول دو: اگر کالایی خریداری کرده اید ( با فاکتور شماره دار که دارای مشخصات مورد نظر باشد و از بنگاه دارای کد اقتصادی ) که مالیات ارزش افزوده از شما گرفته می توانید در این قسمت وارد کنید همچنین هزینه ها و مالیات بر ارزش افزوده مندرج در قبوض آب و برق و گاز و تلفن دفترخانه را نیز می توانید در این قسمت درج کنید.

3- جدول شماره 3 نیز نیاز به تکمیل ندارد. در نهایت تیک کنار صحت مندرجات اظهارنامه تنظیمی مورد تایید بوده و ... را بزنید و ذیل آن نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید و روی تایید و مرحله بعدی را کلیک کنید.

۴- در صفحه جدید در ذیل صفحه شماره ثبت و تاریخ تسلیم اظهارنامه قید شده است.

۵- روی File در منوی بالای صفحه کلیک کنید و گزینه print preview را انتخاب کنید و سایز صفحه را تنظیم کنید و صفحه ای مربوط را پرینت و مهر و امضاء کنید اگر در پیش نمایش پرینت صفحه ناقص آمده بود با تغییر سایز صفحه به 85% صفحه را تنظیم سپس پرینت کنید.

6- شماره حسابهایی که باید  مالیات و  عوارض را واریز کنید را از اینجا پیدا کنید ( برای هر استان شماره حساب متفاوت وجود دارد) و در فیشهای جداگانه قید و به بانک ملی ایران پرداخت کنید.

تذکر بسیار مهم: کد اقتصادی خود را در قسمت شناسه پرداخت قبض واریز بانکی درج نمایید.(کسانی که کد اقتصادی دریافت ننموده اند بایستی شماره ملی سردفتر را در قسمت شناسه پرداخت قبض واریز بانکی وارد نمایند تا در هنگام پرداخت دچار مشکل نشوند.)

7- یک نسخه اظهارنامه پرینت شده که مهر و امضاء کرده اید را با دو نسخه تصویر فیش پرداختی به اداره مالیاتی تان ببرید یا با پست پیشتاز دو قبضه ارسال کنید و رسید پستی را نزد خود نگه دارید.

8- پس از واریز فیشها به بخش ثبت واریز بانکی مالیات و ثبت واریز بانکی عوارض مراجعه و اطلاعات قبوض پرداختی را ثبت کنید .

۹- قبل از ارسال راهنمای تکمیل اظهارنامه و دستورالعمل تسلیم اظهار نامه را مطالعه بفرمایید .

۱۰- توجه داشته باشید که در قسمت اصلاح اظهارنامه تنها یک بار مجاز به اصلاح اطلاعات هستید.

با تشکر از وبلاگ

http://irnotary.blogfa.com

http://notary4.blogfa.com/