محضردار

آخرین اخبار در حوزه دفاتر اسناد رسمی - سردفتری -دفتریاری

دفترخانه‌ها معطل «ثبت‌آنی»
ساعت ۱:٤٧ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱۳٩٢/٧/۱  کلمات کلیدی:
 
گروه مسکن- مریم علیزاده: استفاده اجباری از سامانه اینترنتی «ثبت‌آنی» در دفاتر اسناد رسمی، به دلیل ضعف‌ها و نواقصی که سردفتران -کاربران اصلی سامانه- در جریان بهره‌برداری از سامانه، به آن برخورد کرده‌اند، باعث اختلال و کندی در تنظیم معاملات ملک و خودرو شده است.
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از 26 شهریور امسال، صدور سند رسمی در دفترخانه‌ها را منوط به ثبت جزئیات معامله در سامانه موسوم به «ثبت‌آنی» توسط سردفتر کرد تا شیوه تنظیم سند از حالت سنتی قید معامله در دفتر‌های بزرگ، به درج شبکه‌ای در یک سامانه متمرکز تحت نظارت قوه‌قضائیه تغییر کند. اما در پنج روزی که از راه‌اندازی این سامانه می‌گذرد، به دلیل آنچه ناسازگاری بین سامانه و دفترخانه عنوان می‌شود، سرعت ثبت، تنظیم و صدور سند رسمی برای معاملات رایج در حوزه املاک به قدری کاهش پیدا کرده که طبق گفته رییس روابط‌عمومی کانون سردفتران، امکان ثبت 75درصد از معاملات مراجعه‌شده به دفترخانه‌ها -در این چند روز- هنوز برقرار نشده است و متعاملین معطل کارآمدشدن سازوکار جدید در دفاتر اسناد رسمی هستند.
هدف از راه‌اندازی سامانه «ثبت‌آنی»، سرعت‌دهی به صدور سندرسمی و در نتیجه تشویق متعاملین ملک به دریافت این نوع سند -به‌جای قناعت به قراردادهای عادی بنگاه‌های املاک- و همچنین جلوگیری از هر نوع جعل از طرف یکی از متعاملین بابت فروش همزمان ملک به چندنفر در چندین دفترخانه‌، عنوان شده است، اما به‌رغم این مزایا، آنچه در حال حاضر مشکل‌ساز شده، ناتوانی سامانه اینترنتی در پذیرش سریع متن قراردادهایی است که سردفتران در طول روز قصد ثبت آنها را دارند.
سردفتران می‌گویند: قطع و وصل مکرر شبکه، ضعیف‌بودن کانال‌های ارتباطی، نیاز به ساعت‌ها وقت برای درج جزئیات یک معامله ساده، عدم امکان ویرایش خطاهای ساده تایپی و طولانی‌بودن مسیر ثبت در سامانه، پنج نوع ضعف و ایراد سامانه «ثبت‌آنی» محسوب می‌شود که باید برای جلوگیری از معطلی متعاملین در دفترخانه‌ها، سریع‌تر توسط سازمان ثبت برطرف شود.
مسلم آقاصفری عضو هیات‌مدیره و رییس روابط‌عمومی کانون سردفتران درباره چالش به وجود آمده، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تا پیش ‌از شروع‌به‌کار سامانه ثبت‌آنی، روزانه 45 هزار انواع معامله شامل ملک و خودرو، در دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور به ثبت می‌رسید و منجر به صدور سندرسمی می‌شد اما در 5 روز گذشته، حجم صدور سند و ثبت معاملات در مجموع به 50 هزار فقره رسیده است و حدود 175 هزار معامله یا به عبارتی 350 هزار نفر از متعاملین، معطل اخذ سند هستند و هنوز معامله آنها ثبت رسمی نشده است.
همچنین غلامرضا جوزقی، سردفتر و کارشناس ارشد حقوق نیز در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: بر اساس این طرح قرار شده که کلیه فعالیت‌های ثبتی اعم از ثبت اسناد (اسناد معاملات قطعی، رهنی، معاملات بانکی، فک رهن، خرید و فروش خودرو، وکالتنامه‌ها، اقرارنامه‌ها و به طور کلی هر سندی که مردم در فعالیت‌های روزانه خود قصد تنظیم آن را دارند) و گواهی امضا و غیره ابتدا در سامانه ثبت اسناد که به همین منظور ایجاد می‌شود ثبت خواهد شد و پس از گرفتن کد رهگیری، در دفتر ثبت اسناد دفترخانه (دفتر، سردفتر که اصطلاحا به آن دفتر جاری گفته می‌شود) ثبت شود و پس از طی یکسری فرآیندها نهایتا پس از امضای اصحاب سند، سردفتر با استفاده از امضای الکترونیکی، این سند را به سامانه ایجاد شده ارسال کند تا این سند پس از ارسال به سامانه همزمان در تمام کشور توسط تمام دفاتر اسناد رسمی قابل رویت باشد. 
جوزقی در بیان مهم‌ترین مزایای این طرح گفت: این طرح ماهیتا طرحی مترقی، مفید و برای نظام قضایی کشور بسیار لازم و ضروری است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا اسناد به شیوه الکترونیکی تنظیم و در بانک اطلاعاتی ملی ثبت و ضبط می‌شود به نحوی که صاحبان اسناد و مراجع صالحه در مواقع ضروری به راحتی به این اسناد دسترسی دارند و بازنشستگی یا فوت سردفتر یا حوادث غیرمترقبه مانند آتش سوزی و سیل و غیره هیچ‌گونه تاثیری در این امر ندارد. ضمن اینکه اجرای درست و کامل این طرح از بسیاری از جرائم و اعمال خلاف قانون مانند جعل، فرار مالیاتی و غیره جلوگیری می‌کند و ثبت اسناد در تمام کشور یکسان می‌شود و از اعمال سلیقه‌های مختلف فردی در نحوه تنظیم اسناد (که بعضا با قوانین منطبق نبوده و موجب اشکالاتی در اجرای اسناد و احتمال تضییع حقوق صاحبان اسناد می‌شود) جلوگیری می‌شود و تمام اسناد با یک شیوه واحد در سطح کشور تنظیم خواهند شد. 
این سردفتر افزود: برای اجرای این طرح لازم بود که ابتدا در سازمان ثبت زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مورد نیاز فراهم شود و پس از آماده شدن این زیرساخت‌ها، در کلیه دفاتر اسناد رسمی کشور سخت افزارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز تامین و راه‌اندازی شود و پس از آن با حوصله و به صورت تدریجی و مرحله به مرحله این طرح را  اجرایی کرد.
وی تصریح کرد: قرار بود این طرح از 15 مرداد 1392 اجرایی شود که به علت آماده نبودن زیرساخت‌های لازم در سازمان ثبت ودفاتر اسناد رسمی، با رایزنی مسوولان کانون سردفتران در دومرحله اجرای این طرح به تاخیر افتاد و نهایتا این طرح از روز سه شنبه 26 شهریور امسال با دستور رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اجرایی شد و با شروع اجرای این طرح، تنظیم هرگونه سند و به طور کلی انجام 98 درصد فعالیت‌های ثبتی  به شیوه سنتی ممنوع شد و همه سردفتران در کل کشور مکلف شدند که کلیه عملیات ثبت اسناد را از طریق این سامانه انجام و پس از گرفتن شناسه یکتا، در دفتر ثبت کنند.
ظاهر قضیه بسیار جذاب و ساده است، اما این پروسه در اجرا با اشکالات متعدد مواجه شده که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
1– ضعیف بودن کانال‌های ارتباطی (VPN) که برای ارتباط با شبکه سامانه ثبت اسناد یا همان سامانه ثبت آنی در نظر گرفته شده است. 
2– قطع مکرر وی‌پی‌ان و بعضا عدم امکان ارتباط مجدد برای ساعت‌های متوالی. 
3– ضعیف بودن نرم افزار و برنامه  ایجاد شده در سامانه طوری که برای تنظیم یک سند ساده، ساعت‌ها وقت لازم است. برنامه سامانه ثبت‌آنی بسیار کند عمل می‌کند به نحوی که وقتی یک واحد اطلاعاتی در برنامه وارد می‌شود زمان بسیار زیادی برای تثبیت (لود اطلاعات) لازم است و ساعت‌های متوالی با  پیغام «درحال بارگذاری اطلاعات» مواجه می‌شویم و نهایتا با یک صفحه قرمز رنگ «error» مواجه می‌شویم. 
4– در تهیه نرم افزار، امکانات و مشکلات دفاتر اسناد رسمی و مردم به خوبی دیده نشده است و نظرات سران دفاتر که مجری اصلی آن هستند در این خصوص لحاظ نشده است و بسیاری از اسناد در قالب برنامه این سامانه قابل تنظیم نیست.
5– پس از نهایی شدن سند و قبل از امضای دفتر، برای رفع اشتباهاتی که احتمالا هنگام تنظیم سند پیش می‌آید، پیش‌بینی‌های لازم نشده است و اگر یک شماره یا عدد بر اثر خطای دید اشتباه وارد شود در همان سند قابل اصلاح نیست و برای اصلاح آن باید مجددا مسیر تنظیم سند را در سامانه  انجام دهیم تا برای یک عدد ساده در یک سند اقرارنامه اصلاحی با صرف هزینه و وقت و انرژی  بیهوده (برای  سردفتر یا متقاضی) تنظیم شود.
به همین دلیل و مشکلات عدیده دیگر، از ابتدای اجرای این طرح تا امروز که حدود 4 روز می‌گذرد اکثر دفاتر اسنادرسمی یا نتواسته‌اند هیچ سندی تنظیم کنند یا حداکثر یک یا دو سند تنظیم کرده‌اند.
جوزقی کارشناس ارشد حقوق در ادامه گفت: بهتر بود این طرح را مرحله به مرحله اجرایی می‌کردند مثلا در مرحله اول فقط ثبت  اسناد ساده و کم حجم مثل  وکالتنامه کاری یا تعهدنامه از طریق این سامانه اجباری می‌شد و در مرحله بعد اسناد خودرو اجباری می‌شد و به همین ترتیب در مراحل بعد ثبت ‌اسناد با درجه اهمیت و حجم بیشتر الزامی اعلام می‌کردند و در این فاصله زمانی از یک‌طرف دفاتر اسناد رسمی به تدریج با سامانه آشنا شده و تسلط لازم را پیدا می‌کردند و از طرف دیگر اشکالات و نقاط ضعف سیستم شناسایی و رفع می‌شد و مراجعان نیز به تدریج امور خود را برای این امر سر و سامان داده و تنظیم می‌کردند. بنابراین مسوولان باید اصلاحات لازم را در این طرح برای گذر از ثبت سنتی به ثبت الکترونیکی آنی با کمترین خسارت در کشور انجام دهند.
دنیای اقتصاد

 
ثبت آنی در دفاتر اسناد رسمی
ساعت ۱:۱٤ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱۳٩٢/٧/۱  کلمات کلیدی:

به نام خدا
سخنی با مردم در خصوص ثبت آنی در دفاتر اسناد رسمی: 

قبل از هر چیز باید به ملت عزیز ایران و مردم خوب یادآور شد که ثبت آنی برخلاف آنچه از نامش به نظر میرسد نه تنها سرعت تنظیم و ثبت سند را افزایش نداده بلکه در وضعیت فعلی باید بیش از قبل در انتظار تنظیم و ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی بمانند. پس وقتی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کنید باید با بالا بردن صبر و تحمل تان کارکنان دفاتر اسناد رسمی را در تنظیم سندتان یاری کنید و توجه داشته باشید که سردفتران بیشتر از شما تمایل به سرعت در ثبت اسنادتان دارند اما همانطور که مستحضرید عوامل مختلفی در افزایش روند تنظیم اسناد دخیل هستند که اینک سرعت اینترنت و اختلالات سامانه ثبت آنی را نیز باید به عامل قدیمی تری به نام ثبت دفتر افزود لذا همکاری شما نیز در موفقیت این طرح ملی و همراهی با دفاتر اسناد رسمی در این خصوص در پیشبرد اهداف سازمان ثبت مثمر ثمر خواهد بود.

در واقع تنها اتفاقی که در روند تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی بوجود آمده کنار رفتن نرم افزارهای موجود مورد استفاده در دفاتر اسناد رسمی و استفاده از سامانه ای تحت وب است لذا روند تنظیم سند مانند گذشته است و تنها پرینت سند یا بنچاق بجای نرم افزار های دفاتر اسناد رسمی از سامانه دریافت و به امضا خواهد رسید که در کل ایران نیز یک شکل و قابل پیگیری از طریق سایت سازمان ثبت می باشد.

به این ترتیب در پشت صحنه تنظیم سند همان تشریفات سابق بانضمام ثبت اسامی و مشخصات سند در سامانه است و به علت اینکه در پایان تنظیم و ثبت و امضاء اصحاب سند با یک کلیک توسط سردفتر این اطلاعات به سرور سازمان ثبت منتقل و در کل ایران قابل دستیابی خواهد بود ملقب به ثبت آنی شده است.

در کنار ثبت دفتر که طبق شنیده ها در اولویت حذف از چرخه تنظیم سند و مد نظر مسئولان می باشد و سایر معایب دیگری که در طولانی شدن روند کار موثرند، ارتباط سامانه ثبت آنی با ثبت احوال و بخشنامه های سازمان ثبت از قبیل ممنوع المعامله و محجوریت و بازداشتی پلاک ثبتی و اتومبیل از محسنات سامانه است لذا اگر تاکنون اشخاص با وکالتنامه هایی که موکل آن در قید حیات نبود اقدام به انجام معامله و هر اقدام دیگری می کردند اینک سامانه با اعلام فوت این اشخاص مانع از تنظیم سند به استناد وکالتنامه موصوف می گردد.

همانطور که می دانید از مهمترین مسئولیتهای سردفتر در دفاتر اسناد رسمی احراز هویت است و این سامانه با ارتباط به ثبت احوال در تایید مشخصات و در مراحل بعدی با آوردن عکس اشخاص یا کارت ملی آنان به یاری سردفتر خواهد شتافت.

در واقع باید تشکری ویژه از سازمان ثبت احوال داشت که با این طرح همراه شده و سازمانهای دیگر از جمله سازمان امور مالیاتی، شهرداری و سایر ارگانهای دیگری که می توانند با پیوستن به این سامانه در کوتاه شدن زمان پاسخ استعلامات موثر باشند را به همیاری طلبید همچنین اختصاص فضایی به بانکها و سازمانها و کمیسیون تقسیم اسناد کانون سردفتران می تواند از جمله مواردی باشد که اتفاقات مثبت سامانه را افزایش دهد و سرعت کار و سرعت پاسخ استعلام کمک شایانی به مردم گرامی باشد تا از تردد بین ادارات و نامه نگاری های اداری رهایی یابند. و نامه نگاری های اداری رهایی یابند. 

متاسفانه در جایی نخواندم که این حقایق بازگو شده باشد در نتیجه بر آن شدم که به عنوان یکی از اعضای کوچک خانواده دفاتر اسناد رسمی این موضوع را با مردم فهمیده در میان بگذارم . 
با احترام 
مهندس شاهرخ خسروی –دفتریار اسناد رسمی تهران

http://fararu.com


 
قابل توجه دفاتری که شبها سند می زنند
ساعت ٥:٥۱ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳٩٢/٦/۳۱  کلمات کلیدی:

یه گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان ثبت اسناد واملاک کشور؛ معاون امور اسناد این سازمان با اعلام این خبر گفت: در آغاز پنجمین روز فعالیت سامانه ثبت آنی اسناد 76 هزار و 829 سند اعم از انتقال، رهن، تقسیم اموال غیرمنقول، اسناد اتومبیل، انواع وکالت و اسناد غیرمالی در این سامانه به ثبت رسیده است.

"محمدمهدی انجم شعاع" افزود: عملکرد سامانه به صورت لحظه ای تحت کنترل و بررسی است و تعداد اسناد دارای شناسه "یکتا" به سرعت رو به افزایش است و از ابتدای امروز 31 شهریورماه 92 تا ساعت 11 صبح تعداد 7 هزار و 384 سند در سامانه ثبت و شناسه گرفته است که به عبارتی در هر ساعت بیش از 2 هزار سند به مرحله نهایی و امضاء متعاقدین رسیده است.

وی با اشاره به رشد چشمگیر دفترخانه های بهره بردار از سامانه و افزایش روزانه تعداد اسناد تنظیمی و ثبت شده در سامانه افزود: این آمار از پیشرفت قابل توجهی در بهبود ارائه خدمات ثبتی از طریق سامانه ثبت آنی اسناد حکایت دارد.

وی اظهار داشت: به منظور بهبود امکانات سامانه و افزایش سرعت تنظیم و ثبت اسناد، تیم های فنی دفتر توسعه فناوری اطلاعات این سازمان با همکاری بخش های حرفه و حقوقی و جمعی از سردفتران مجرب و متبحر، مشغول فعالیت هستند.

انجم شعاع گفت: مرکز پاسخگویی مختص سامانه ثبت آنی اسناد نیز همزمان با آغاز این طرح در در ستاد سازمان فعال گردیده و پاسخگوی سؤالات و مشکلات حرفه ای و فنی مربوط به استفاده از سامانه با شماره تماس 63485  می باشد.

وی افزود: در موارد متعددی نیز کارشناسان متخصص دفتر توسعه فناوری اطلاعات سازمان به نحو مستقیم برای حل مشکل خاص برخی از دفاتر وارد عمل شده و این کمک رسانی و پاسخگویی ادامه دارد.

انجم شعاع با اشاره به عملکرد قابل قبول سامانه در سطح کشور خاطرنشان کرد: انتظار است با همکاری سردفتران و کانونها و جوامع سردفتری در کشور، در فضایی آرام و با پرهیز از تنش ها به سوی بهبود خدمت رسانی پیش برویم و مشکلات و موارد خاص، به تمام کشور یا اساس سامانه تعمیم داده نشود و نکات مثبت و عملکرد مفید این سامانه مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی ادامه داد: نباید وجود برخی موارد و اشکالات در خدمات الکترونیکی مانع از توجه به کارآمدی کلان این حرکت عظیم با آینده درخشان آن شود.


 
دفاتر اسناد رسمی از کار افتادند؛ خطر شکل‌گیری تحصن بی سابقه!
ساعت ۱٠:٢۳ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۳٩٢/٦/۳٠  کلمات کلیدی:

درخواست مشترک تمامی سردفتران شاکی برای گفت‌وگو با خبرنگاران، ذکر نشدن نام‌شان است چراکه می‌ترسند انتقادی که روی به حق بودن آن قسم هم می‌خورند، مشکلاتی برایشان به همراه آورده و حتی موجب لغو مجوزشان شود.

به گزارش «تابناک»، برخلاف آنچه با آغاز طرح «ثبت آنی» از سه شنبه هفته گذشته (26 شهریور ماه) به نظر می‌رسید یکی دیگر از بندهای برنامه پنجم توسعه -هرچند با تاخیر طولانی- بالاخره اجرایی شده‌، ولی یکی دو روز کار با سامانه جدید کافی بود تا نشانه‌های آشکار شکست این طرح هویدا شود و عجیب اینکه بی توجهی به این نشانه‌ها در کمتر از یک هفته کاری کرده که هر آن باید انتظار داشت برای نخستین بار در تاریخ، اعتراض و تحصن دفترداران شکل بگیرد!

دفاتر اسناد رسمی از کار افتادند؛ خطر شکل‌گیری تحصن بی سابقه!


یکی از سردفتران در تشریح ماجرا می‌گوید: طرح ثبت آنلاین معاملات که قرار بود از سال 90 اجرایی شود ولی به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها به تعویق افتاده بود، از چندی پیش با اصرار برخی مسئولان در دستور کار قرار گرفت و ابتدا اعلام شد که از ابتدای شهریورماه آغاز خواهد شد ولی بار دیگر تدارک زیرساخت‌های مورد نیاز اجرای آن را به سه شنبه هفته پیش موکول کرد تا در نهایت چیزی افتتاح شود که آرزو می‌کنیم کاش هرگز اجرا نمی‌شد.

وی می‌افزاید: از روز افتتاح طرح ثبت آنی تا کنون، به رغم آنکه مزایای زیادی برای این شیوه عنوان می‌شود، کلا کار ثبت اسناد تعطیل شده تا نه تنها مزایایی در این شیوه به چشم نخورد، بلکه دفاتر اسناد رسمی عملا تعطیل شده و مردم سرگردان شوند؛ یا VPN واگذار شده متصل نمی‌شود و یا به سرعت اتصال برقرار شده قطع می‌شود و از همه بدتر اینکه مرتبا با مشکل اتصال به سرور مواجه می‌شویم به گونه‌ای که طی روزهای گذشته و حتی در ساعات غیر اداری هم موفق به ثبت یک سند هم نشده‌ایم.

یکی دیگر از سردفتران در این باره به «تابناک» می‌گوید: به این منوال پیش برود، چاره ای جز اعتراض و تحصن نخواهیم داشت و از همین امروز هم می توان زمزمه های این اتفاق را در بین همکاران شنید چراکه با وجود بیکار شدن دفترداران در روزهای گذشته، مسئولان اجرای ثبت آنی تاکید داشتند که همه چیز به روال عادی در حال انجام است و حتی مسئول IT سازمان تاکید داشت که تنها دفاتری مشکل داشته‌اند که در وارد کردن رمز ورود و ip خود اشتباه کرده و ناوارد بوده‌اند!

 
ابتکار جالب یک سردفتردارِ وبلاگ نویس برای نشان دادن بیکاری ناشی از اجرای طرح ثبت آنی!
ابتکار جالب یک سردفتردارِ وبلاگ نویس برای نشان دادن بیکاری ناشی از اجرای طرح ثبت آنی!
 

او می‌افزاید: اکنون چند روز از آن اظهار نظر عجیب گذشته و ما با هر کدام از همکاران‌مان که تماس می‌گیریم، اعلام می‌کنند که نتوانسته اند سندی به ثبت برسانند ولی مسئولان نظر متفاوتی دارند و حتی حاضر نیستند اشکالات بیان شده را بررسی کرده و مثلا به دفاتری که اعلام مشکل می‌کنند، سری بزنند تا شاید دریابند که ما را در چه مخمصه ای انداخته اند و مردم را به چه مشکلاتی دچار کرده‌اند؛ هرکاری به اصول خوب است.

این در حالی است که مدیر یک دفترخانه دیگر هم در این‌باره می‌گوید: تاکنون موفق به ورود به سامانه نشده‌ام و این موضوع موجب نارضایتی مراجعه کنندگان شده است؛ اجرای این سامانه الکترونیکی امری ضروری و لازم است اما باید قبل از اجرای هر کاری زیرساخت های لازم آن فراهم شود. 

مدیر دیگری می‌گوید: اجرای این سامانه الکترونیکی سه مشکل اساسی دارد که کندی سرعت اینترنت، آموزش ناکافی برای سردفتران و اجرا نشدن آن به صورت آزمایشی؛ به طور قطع اجرای کامل این سامانه برکات زیادی به دنبال خواهد داشت اما باید هرچه سریع تر نسبت به رفع این مشکلات چاره اندیشی شود.

فارغ از این انتقادات، مشکلات بوجود آمده در حاشیه اجرای طرح ثبت آنی موجب شده که مردم و سردفتران هر دو توامان آسیب دیده و نسبت به مشکلات این طرح گلایه سردهند چراکه از یک سو بیکاری دفترداران موجب قطع شدن درآمدهایشان شده و از سوی دیگر، امورات مردمی که به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند هم بر زمین مانده است؛ هرچند مسئولان اجر کننده این طرح اصولا اعتقادی به این مسائل ندارند!

دفاتر اسناد رسمی از کار افتادند؛ خطر شکل‌گیری تحصن بی سابقه!بردیا صدر نوری، مدیر IT سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که برخی راه‌اندازی این سامانه را به اصرار و اعلام آمادگی او مرتبط می‌دانند، نه تنها اعتقادی به مشکلات مطرح شده توسط دفترداران نداشته و تنها  کندی اینترنت را (که هیچ گونه ارتباطی با مجموعه تحت امر وی نداشته و رد آن توسط دفترداران ممکن نیست، مگر آنکه متولیان رده بالای ارتباطات به مدد ایشان بیایند!) تا حدودی مشکل ساز خوانده که البته آن هم به محض وقوع با مدیریت ایشان و همکاران مرتفع شده است.

وی که با راه‌اندازی این سامانه در روز ولادت امام هشتم، هر روز اخبار ثبت‌های صورت گرفته را گواهی بر سخنان خود قرار داده، در دومین روز اجرای طرح مدعی شده که تا ساعت یازده، حدود بیست هزار سند به ثبت رسیده و در سومین روز (تا ساعت 13:30) این عدد را بیش از 43 هزار عنوان می‌کند.

دفاتر اسناد رسمی از کار افتادند؛ خطر شکل‌گیری تحصن بی سابقه!از سوی دیگر، احمد تویسرکانی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گلایه‌های مطرح شده را تلویحا مقاومت در برابر تغییر می‌خواند و با تاکید بر اجرای موفق این طرح به صورت پایلوت در کشور، ضمن رد هرگونه مشکلی از طرف ایشان، به ویژه کمبود ظرفیت سرور این سامانه، تماس‌های بسیار زیاد سردفترداران (چهار هزار تماس) با شماره تلفن اعلام مشکلات را مثال زده و 90 درصد این تماس‌ها را به ناآشنایی سردفتران با سیستم ثبت مرتبط دانسته است.

وی که به حق تاکید زیادی بر منافع الکترونیکی شدن ثبت ها داشته، حذف قلم و خودنویس در دفترخانه ها را غایت نهایی سازمان خوانده و برای اثبات سالم بودن سامانه طراحی، مثالی زده که به نظر بهترین شاهد برای اثبات محدودیت سرور در نظر گرفته شده برای اجرای سامانه ثبت آنی است؛ «براساس آمارها برخی از دفترخانه‌ها موفق شدند بین ساعت 1:30 دقیقه تا 3 نیمه شب اقدام به ثبت سند در سامانه کنند.»!

این در حالی است که فارغ از این سخنان و گلایه‌های سردفتران و دفاع مقامات اجرایی، نقطه ضعف اجرای سامانه جدید زمانی آشکار خواهد شد که بدانیم بنابر آمار سازمان ثبت اسناد و املاک، پنج هزار دفترخانه دایر بوده و همگی به سیستم آنی متصل شده‌اند (دقت کنید که ثبت 4000 تماس تلفنی برای اعلام مشکل از 5000 دفترخانه تا چه اندازه عجیب است!)، ماحصل تلاش روزانه این دفاتر ثبت حدود 45 هزار سند در روز بوده که از زمان اجرای طرح حتی طی سه روز هم این تعداد سند صادر نشده است.

به عبارت بهتر، پذیرش تمام و کمال سخنان مسئولان سازمان ثبت به این معناست که دفترخانه ای که در دوران سنتی به طور متوسط روزانه نه سند صادر می‌کرد، با اجرای این سمانه نوین روزانه تنها 3 سند صادر می‌کند؛ هرچند دفترخانه داران بسیاری با این ادعا مخالفند و اذعان دارند که حتی صدور یک سند نیز برایشان مقدور نشده است.

اینجاست که سخنان مسئولان دفترخانه‌های مختلف مبنی بر گلایه‌های روزافزون مردم از انجام نشدن امورات ثبتی شان باور پذیر جلوه خواهد کرد. آن هم در شرایطی که بیشترین دلیل مراجعه مردم به دفترخانه‌ها، صدور سند وکالت است که در پشت پرده آن، ضیغ وقت و عدم امکان حضور فرد به دلایلی مانند مسافرت و... وجود دارد.

تمامی این تفاسیر موجب شده که اخباری از شکل گیری تحصن سردفتران تهران در محل کانون سردفتران منتشر شود که در صورت وقوع،  اتفاقی بی سابقه به شمار آمده و ریشه وقوع آن را باید در لجاجت مجریانی دانست که حتی سعه صدر کافی برای تحمل انتقادات را هم ندارند؛ هرچند یک مقام آگاه، نشست فردای سردفتران در محل کانون این صنف را نشستی روتین می‌خواند که به روال گذشته هر یکشنبه ها برگزار خواهد شد، منتها ممکن است حضور خبرنگاران در حاشیه‌آن و همزمانی با بروز مشکلات ثبت آنی، کمی آن را متمایزتر از قبل کند!


 
آموزش چند نکته مهم سامانه ثبت آنی
ساعت ۱:٠٦ ‎ق.ظ روز شنبه ۱۳٩٢/٦/۳٠  کلمات کلیدی:

- فعال نبودن " اخذ شناسه یکتا برای سند "

راه حل : در صورت فعال نبودن " اخذ شناسه یکتا برای سند "در مرحله تایید سند به ابتدا به تب " هزینه ها " مراجعه نموده و سپس به تب زیرمجموعه آن " پرداخت هزینه ها " رفته  و شماره مرجع کارتخوان / فیش خود را وارده نموده و تاریخ به روز آنرا تعیین نموده و در قسمت پایین " دریافت کلیه هزینه های قانونی سند را تایید می نمایم." گزینه " بلی " را انتخاب نموده و  سپس روی گزینه ثبت در بالای صفحه کلیک نمایید. بعد از انجام عملیات ثبت در پایین صفحه روی عنوان "تایید دریافت هزینه های قانونی صدور سند " کلیک نمایید . حال اگر به تب " تایید سند " مراجعه نمایید مشاهده می کنید که " اخذ شناسه یکتا برای سند" فعال گردیده است.

۲- پیام "تاریخ ورود نباید بعد از تاریخ امروز باشد"

در هنگام ورود تاریخ اگر با این پیام مواجه شدید تاریخ را به صورت دستی و به صورت سال - ماه - روز وارد نمایید. یعنی ابتدا سال بعد اعشار سپس عدد ماه و باز هم علامت اعشار و سپس عدد روز را وارد نمایید.

۳- فعال نبودن فیلد انتخاب گزینه بلی در قسمت " دریافت کلیه هزینه های قانونی سند را تایید می نمایم " تب پرداخت هزینه ها

علت این مشکل این است که سند شما تکمیل نیست و قسمتی از سند ناقص است. به عنوان مثال برای سند موکل یا .... تعریف ننموده اید یا در قسمت مورد معامله اطلاعات تکمیل نیست . اگر دوباره روی قسمت محاسبه هزینه ها کلیک نمایید معمولا پیغام لازم را درا این خصوص خواهد داد بعد از رفع مشکل و تکمیل قسمت ناقص این قسمت نیز فعال می گردد.

۴- در پرینت پیش نویس یا نهایی برخی کلمات بریده بریده ظاهر یا چاپ گردیده است.

علت این امر این است که مطالبی را که شما از ورد کپی نموده اید دارای کشیدگی بوده است. برنامه ورد برای تراز نمودن برخی کلمات را در زمان تراز نمون کشیده می نماید و این امر باعث می شود که در تبدیل به صورت بریده بریده مانند م- و- ر-د و-ک-ا-ل-ت ظاهر گردد.

برای حل این مشکل بایستی کلماتی را که به این صورت ظاهر شده اند در برنامه کلیشه یا ورد خود یا در قسمت شرایط و متون حقوقی سامانه پاک نموده و دوبار تایپ نمایید.

۵- تاریخ در پرینت نهایی به هم ریخته است.

اگر در متن کلیشه یا ورد خود از تاریخ استفاده شده و در پرینت نهایی دچار بهم ریختگی شده بایستی اگر از ورد آنرا کپی نموده اید. آنرا در ورد با اعداد انگلیسی تایپ نمایید و یا در کلیشه یا قسمت شرایط و متون حقوقی به صورت سال - ماه و روز تایپ نمایید مشکل حل می شود.

۶- در تنظیم اسناد قطعی غیرمنقول به استعلام ثبت ایراد می گیرد.

در هنگام تنظیم اسناد قطعی غیرمنقول در صفحه ابتدایی استعلامات خود را وارد ننمایید و برای ورود استعلام های خود از تب استعلامات انتخاب نموده و ثبت نمایید.

نویسنده : مهدی لندرانی

http://www.notary4.blogfa.com/


 
ثبت آنی یا ثبت طولانی
ساعت ۱۱:۳٢ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩٢/٦/٢٧  کلمات کلیدی:


 
انتقاد عضو هیات مدیره کانون سردفتران از اجرای طرح ثبت آنی اسناد
ساعت ۱۱:٢٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩٢/٦/٢٧  کلمات کلیدی:

یک عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به ایجاد مشکلات ناشی از اجرای طرح ثبت آنی اسناد، این طرح را طرحی غیرمعقول و نپخته عنوان کرد و به انتقاد از آن پرداخت. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفترایارن به نقل از خبرگزاری ایسنا، مسلم آقاصفری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با مشکلات ناشی از اجرای ثبت آنی سند در دفاتر اسناد از 26 شهریور ماه، گفت: از دیروز - 26 شهریور ماه - دفترخانه تحت تصدی اینجانب یک سند هم صادر نکرده است. همکاران ما در سطح کشور نیز مرتب تماس می‌گیرند و گله‌مندی خود را ابراز می‌کنند؛ زیرا یا وی‌.پی.ان قطع است یا بعد از وصل شدن آن بعد از ساعت‌ها انتظار اطلاعات قبلی پاک می‌شود.

 وی درباره دلایل بروز این مشکلات چنین توضیح داد: زیرساخت‌ها برای انجام این کار مهیا نبوده است. اینگونه کارها در همه جای دنیا با تانی و فرهنگ‌سازی انجام می‌شود، اما متاسفانه در اینجا دوستان ثبتی ما خیلی سربازخانه‌ای عمل کردند و گفتند ما این کار را انجام داده‌ایم و شما باید بپذیرید.

 عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران گفت: این تنها ظاهر کار است، در حال حاضر کسانی که توانسته‌اند وارد سیستم شوند یک فرم ظاهری از اسناد را به دست آورده‌اند. چیزی که در اینجا به عنوان فرم اسناد تهیه شده است مطلقا چیزی نیست که 1400 سال فقه ما درباره معاملات روی آن بحث کرده است.

 آقاصفری ادامه داد: در حقوق مدنی ما حدود 100 سال درباره ابراز اراده متعاملین هزاران مطالب عنوان شده است، ولی الان یک فرم به صورت جدول تهیه شده است که در آن الفاظ و واژگان مقطع وجود دارد که حتی متخصصین هم نمی‌توانند ارتباط معقول و منطقی بین این کلمات پیدا کنند، چه رسد به اشخاص غیر.

 وی با بیان اینکه در مسائل حقوقی و در سند هر حرف می‌تواند بار حقوقی و معنایی خود را داشته باشد، گفت: در مورد بحث عدم عزل وکیل توسط موکل اختلاف نظر بسیاری در حقوق مدنی وجود دارد و با یک جدول و درج اینکه موکل حق عزل وکیل را دارد یا ندارد، مسائل حقوقی مردم حل نخواهد شد. بلکه باعث ایجاد اختلاف و دعوا می‌شود؛ لذا من از اینکه چنین طرح غیرمعقولی باید به این سرعت اجرا شود متاسف هستم.

 عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران یادآور شد: دفاتر اسناد رسمی از سال 67 شروع به مکانیزه کردن روند تنظیم اسناد کردند. ما ظرف این 24 سال اغلب مشکلات و موانع را رصد و آنها را حل و فصل کردیم. تنها مشکلی که وجود داشت ایجاد ارتباط تبادل اطلاعات به طور مستقیم با سازمان‌ها بود که در این زمینه هم کانون سردفتران با سازمان ثبت احوال در ارتباط بود و بسیاری از مشکلات بررسی شد و تا حد تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه پیش رفتیم.

 وی گفت: با وزارت دارایی و شهرداری‌ هم این گفت‌وگو‌ها انجام شد، ولی آنجایی که کار به سازمان ثبت رسید کار متوقف شد.

 آقاصفری اظهار کرد: همان سیستم سابق با کمترین هزینه و آسیب امکان تبادل اطلاعات بین دفاتر اسناد و سازمان ثبت و یا هر سازمان دیگری که نیازمند اطلاعات دفاتر اسناد رسمی بود را داشت و معلوم نیست چه اتفاقی افتاده که آن همه هزینه و نیروی انسانی را که صرف شده نادیده گرفتند و طرحی ایجاد شده است که امروز به هیچ دردی نمی‌خورد بلکه صرفا دعاوی را اضافه خواهد کرد و مفاهیم حقوقی عقد را به طور کلی زیر سوال می‌برد و مشکلات عدیده‌ای هم ایجاد می‌کند.

 عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران درباره آمار اسناد ثبت شده از روز گذشته گفت: ساعت 11 صبح روز گذشته آقای صدرنوری اعلام کرده است که 6 هزار و 100 دفترخانه توانسته‌اند 116 سند تنظیم کنند. آقای انجم‌شعاع معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز ساعت 5 بعدازظهر گفت که در سطح کشور 2 هزار و 800 سند تنظیم شده است.

 وی افزود: با توجه به این آمار به طور میانگین هر دفترخانه یک سوم یک سند را تنظیم کرده است. نیاز مملکت در طول روز ثبت 45 هزار سند است و اگر 2 هزار و 800 سند هم تنظیم شده باشد این رقم 6 درصد اسناد مورد نیاز کشور است.

سایت کانون


 
ابلاغ دستورالعمل اجرای ثبت آنی معاملات
ساعت ۱۱:۱٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳٩٢/٦/٢٤  کلمات کلیدی:

دستورالعمل نحوه استفاده دفاتر اسناد رسمی از سامانه ثبت الکترونیک اسناد (ثبت آنی)

  در اجرای بند « و» ماده 46، بند «ب» ماده 48 و بند «م» ماده 211 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بند ج ماده 12 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و نیز ماده 37 قانون مدیریت خدمات کشوری، نحوه استفاده دفاتر اسناد رسمی از سامانه ثبت الکترونیک اسناد به شرح زیر اعلام می­شود: 

ماده 1- سردفتران اسناد رسمی مکلفند از تاریخ 26/6/1392 تنظیم و صدور کلیه اسناد رسمی و امور تبعی آن را مطابق این دستورالعمل از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد به نشانی www.ssar.ir انجام دهند. 

تبصره: منظور از امور تبعی تنظیم اسناد، اقداماتی نظیر فک رهن، فسخ سند، صدور اجرائیه، عزل وکیل و استعفای وکیل می­باشد. 

ماده 2- سردفتر اسناد رسمی برای تنظیم و صدور سند رسمی، با ورود به سامانه ثبت الکترونیک اسناد نسبت به فراخوانی "فرم تنظیم سند" مورد نظر اقدام و اطلاعات لازم برای تنظیم سند و نیز اطلاعات پرداخت هزینه­­های مربوط را در سامانه وارد و پرینت سند تنظیمی را از سامانه دریافت می­نماید. همچنین پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم و قطعیت مفاد سند، مراتب را عیناً در دفتر جاری دفترخانه درج و نسبت به اخذ شناسه یکتا و نسخه نهایی سند به تعداد مورد نیاز از سامانه اقدام خواهد نمود. سپس نسبت به درج شناسه یکتا در ستون ملاحظات دفتر و اخذ امضای اصحاب سند در دفتر و سند تنظیمی مطابق مقررات اقدام و پس از امضا و ممهور نمودن آن به مهر دفترخانه، نسخ اشخاص ذینفع را تحویل و نسخه­ای از سند تنظیمی را به انضمام نسخ مقدماتی، در بایگانی نگهداری می­نماید. 

 تبصره: پس از اخذ شناسه یکتای سند، امکان ویرایش مندرجات سند در سامانه وجود نخواهد داشت و درج هرگونه اصلاحات و توضیحات فراتر از مطالب مندرج در سامانه در نسخ نهایی سند و دفتر، ممنوع می­باشد. 

 ماده 3- پرداخت هزینه­های مربوط به تنظیم سند و یا امور تبعی تنظیم اسناد، کماکان و الزاماً از طریق سامانه پرداخت الکترونیک وجوه (POS) انجام خواهد شد. سردفتر مکلف است اطلاعات پرداخت هزینه­ (شماره مرجع کارت خوان) را با دقت و به صورت صحیح در سامانه ثبت نماید. 

تبصره: پس از انجام تمهیدات فنی لازم از سوی بانک ملی ایران، پرداخت هزینه­ها به صورت مستقیم از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد انجام خواهد شد. 

 ماده 4- پس از امضای سند و دفتر از طرف اصحاب سند و سردفتر و دفتریار، سردفتر مکلف است با استفاده از امضای الکترونیک خود و کلید "تایید نهایی و امضای الکترونیک سند"، نهایی شدن ثبت سند را در سامانه درج نماید. 

تبصره 1: در صورتی که برخی از اصحاب سند نسبت به امضای دفتر و سند اقدام و برخی به هر علتی از امضا خودداری ورزند، چنانچه سند نسبت به بعضی بی اثر و نسبت به بعضی دیگر ایجاد تعهد نماید، سردفتر مکلف است با استفاده از کلید "تایید نهایی و امضای الکترونیک سند" ضمن اعلام نهایی شدن ثبت سند، توضیحات لازم را در سامانه درج نماید. 

 تبصره 2: در صورتی که دفتر و سند به امضای هیچ یک از اصحاب سند نرسد یا علی رغم امضای برخی، سند فاقد آثار حقوقی و تعهد باشد، سردفتر مکلف است با استفاده از کلید "بی اثر کردن سند" مراتب را در سامانه درج نماید. 

ماده 5- هر یک از اسناد صادر شده از طریق این سامانه، علاوه بر شناسه یکتا (اختصاصی) دارای یک رمز تصدیق است که در صدر برگه سند نهایی چاپ می­شود. دفاتر اسناد رسمی و اشخاص ذینفع می­توانند برای کنترل اصالت اسناد، شناسه یکتا و رمز تصدیق سند را در سامانه ثبت الکترونیک اسناد به نشانی www.ssar.ir و یا پورتال سازمان به نشانی www.ssaa.ir، وارد و اطلاعات مرتبط با سند (شامل شماره و محل دفترخانه صادرکننده سند، اصحاب سند، نوع سند، شماره ثبت و تاریخ سند صادر شده) را رویت نمایند. 

تبصره: چنانچه سردفتر، نهایی شدن ثبت سند را در سامانه درج ننماید، امکان بررسی اصالت سند مذکور از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد و یا پورتال سازمان، وجود نخواهد داشت.

 ماده 6- دفاتر اسناد رسمی از تاریخ 26/6/1392 مجاز به تنظیم سند رسمی بر روی اوراق پیشین دریافت شده از سامانه نیستند. چنانچه قبلاً اوراقی از سامانه جهت تنظیم اسناد دریافت و اقدامات مقدماتی تنظیم سند انجام شده لیکن سند تنظیمی به امضای اصحاب سند نرسیده باشد، باید اوراق مذکور را از طریق سامانه باطل نماید. در صورتی که این اقدامات، در دفتر جاری دفترخانه، درج گردیده، نسبت به ابطال اقدامات در دفتر اقدام و سند مورد تقاضای متعاقدین را مطابق مقررات جدید، در سامانه ثبت الکترونیک اسناد، تنظیم و تحویل نمایند. 

تبصره 1: دفاتر اسناد رسمی اوراق لازم جهت صدور خلاصه معامله املاک در جریان ثبت و اوراق لازم جهت تهیه رونوشت اسنادی که پیش از بهره­برداری از سامانه ثبت الکترونیک اسناد، تنظیم و صادر گردیده­اند را کماکان از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد دریافت خواهد نمود. 

تبصره 2: برای تهیه رونوشت از اسنادی که در سامانه ثبت الکترونیک اسناد تنظیم می­گردد، از طریق "فرم سایر خدمات ثبتی" که در سامانه پیش بینی شده، اقدام خواهد شد. 

به منظور حسن اجرای این دستورالعمل، "کارگروه راهبری و نظارت بر ثبت الکترونیک اسناد" متشکل از معاون امور اسناد (رییس کارگروه)، مدیرکل دفتر توسعه فناوری و اطلاعات (دبیر کارگروه)، مدیرکل امور اسناد و سردفتران، مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات، مدیرکل دفتر حقوقی و رییس هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران تشکیل و چگونگی پیشرفت امور را مستمراً پیگیری خواهند نمود. مدیران محترم کل ثبت اسناد و املاک استان­ها در جهت اجرای صحیح دستورالعمل نظارت و پیگیری لازم را معمول خواهند داشت.

http://www.ssaa.ir


 
نقل و انتقال خودرو با شناسنامه صادره از مراکز تعویض پلاک رسمیت ندارد
ساعت ۱٢:٤۸ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩٢/٦/٢٠  کلمات کلیدی:

نایب رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: نقل و انتقال خودرو با شناسنامه صادره از مراکز تعویض پلاک رسمیت ندارد و مالکیتی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،

احمدعلی سیروس با تاکید بر این‌که «با توجه به ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، نقل و انتقال خودرو فقط به موجب سند رسمی است» گفت: هیچ انتقالی بدون سند رسمی اعتبار ندارد. این نقل و انتقال تنها باید از طریق سند رسمی در دفاتر اسنادرسمی انجام پذیرد. قانونگذار برای نقل و انتقال خودرو حق الثبت، حقوق دولتی و مالیات تعیین کرده، بنابراین به صرف شناسنامه خودرو که در مراکز تعویض پلاک صادر می‌شود این انتقال رسمیت ندارد و مالکیتی ایجاد نمی‌کند.وی دامه داد: اگر چند نقل و انتقال تنها با شناسنامه خودرو انجام شود، به خاطر بی توجهی مراکز تعویض پلاک و عدم مطالبه بنچاق، مالیات و حقوق دولتی پرداخت نمی‌شود و از آن جا که براساس مواد 133 و 42 قانون ارزش افزوده فروشنده موظف است مالیات و حقوق دولتی را پرداخت کند، این امر با عدم مراجعه به دفاتر اسنادرسمی صورت نمی‌گیرد و در نهایت خریدار متضرر می‌شود.وی افزود: این قضیه برای دلال‌ها مناسب است و کسانی که می‌خواهند مالیات پرداخت نکنند و چندین معامله انجام دهند. چون مالیات‌ها برعهده خریدار نهایی قرار می‌گیرد و اگر این فرد بخواهد سند رسمی تنظیم کند، باید تمام مالیات‌ها، عوارض و حقوق دولتی و حتی جرایم احتمالی را بپردازد.


 
ثبت آنی معاملات یک اقدام ملی و زیربنایی است
ساعت ۱٢:٤٥ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩٢/٦/٢٠  کلمات کلیدی:

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اجرای طرح ثبت آنی معاملات تنها یک اقدام تکلیفی برای سازمان ثبت اسناد نیست بلکه یک حرکت زیربنایی و ملی است که آثار مختلفی به همراه دارد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد تویسرکانی در جلسه‌ شورای سیاستگذاری سازمان با اشاره به اجرای طرح ثبت آنی معاملات از اواخر شهریور ماه سال جاری در کشور گفت: مقطع زمانی آزمایشی این طرح از اواخر مرداد ماه و در سطح 4428 دفترخانه اسناد رسمی آغاز و تمامی مراحل کار به نحو دقیق اجرایی و نقص‌های احتمالی شناسایی شده است.وی افزود: طی این مدت تعداد 29289 عنوان سند مختلف به صورت آزمایشی در سیستم صادر شده است.وی گفت: ‌اجرای ثبت آنی معاملات یکی از سیاست‌های محوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و از تکالیف قانونی برنامه پنجم توسعه کشور است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حال تحقیق است.وی یادآور شد: ثبت آنی معاملات مانند کوه یخی است که تنها قسمت کوچکی از آن قابل رؤیت است. این اقدام اساسی و زیربنایی که آثار و نتایج ملی و بسیار تعیین کننده دارد در گذر زمان خود را نشان خواهد داد.وی تاکید کرد: کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی و حوزه فناوری اطلاعات و روابط عمومی سازمان باید به نحو دقیق نسبت به بیان آنچه که از دیدگاه کارشناسی و فراهم سازی بسترهای سخت افزاری و نرم‌افزاری و ارائه آموزش‌های اولیه در عرصه اجرای ثبت آنی معاملات ظرف این مدت انجام شده است، اقدام کنند تا با آگاه‌سازی جامعه، از اظهارنظر افراد ناآگاه و کم‌اطلاع در این راستا جلوگیری شود.رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر ظرفیت‌های قانونی و آثار اقدامات ادارات اجرای ثبت در کشور گفت: در این زمینه نیازمند تحول اساسی و مبنایی هستیم.وی گفت: سیاست سازمان در این راستا این است که تمامی تقاضاها که توجیه قانونی دارد در ادارات اجرا بدون محدودیت، پذیرش و اجرائیه صادر شود.تویسرکانی پیش‌بینی ساختار قوی و منسجم برای ادارات اجرای مفاد اسناد رسمی را از پیش نیازهای این عرصه برشمرد و گفت: ظرفیت کانونی ادارات اجرای اسناد رسمی نیز باید کاملا شناسایی و به حداکثر بازدهی در پاسخگویی به مطالبات جامعه برسند.

ایسنا


 
ابرهای همه عالم شب و روز ... در دلم می‌گریند …
ساعت ۱٢:٥٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩٢/٦/٦  کلمات کلیدی:

قاصدک! هان، چه خبر آوردی؟
از کجا وز که خبر آوردی؟
خوش خبر باشی، اما،‌ اما
گرد بام و در من
بی ثمر می‌گردی
انتظار خبری نیست
مرا
نه ز یاری نه ز دیار و دیاری باری
برو آنجا که بود چشمی و گوشی با کس
برو آنجا که تو را منتظرند
قاصدک
در دل من همه کورند و کرند
دست بردار ازین در وطن خویش غریب
قاصد تجربه‌های همه تلخ
با دلم می‌گوید
که دروغی تو، دروغ
که
فریبی تو، فریب
قاصدک! هان، ولی … آخر … ای وای
راستی آیا رفتی با باد؟
با توام، آی! کجا رفتی؟ آی
راستی آیا جایی خبری هست هنوز؟
مانده خاکستر گرمی، جایی؟
در اجاقی طمع شعله نمی‌بندم خردک شرری هست هنوز؟
قاصدک
ابرهای همه عالم شب و روز
در دلم می‌گریند …

(شعر از مهدی اخوان‌ ثالث)


 
توضیحات تویسرکانی درباره اجرای احکام دیوان عدالت اداری
ساعت ۱٢:٢٥ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩٢/٦/٦  کلمات کلیدی:

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به صحبت‌های سخنگوی کمیسیون اصل 90 که گفته بود سازمان ثبت احکام دیوان عدالت اداری را اجرا نمی‌کند، گفت: تصمیم‌گیری نهایی درباره‌ دفاتر اسناد رسمی با رییس قوه قضاییه است و اگر نظر ایشان بر اجرای احکام دیوان عدالت اداری درباره‌ دفاتر اسناد رسمی باشد، فورا این احکام را اجرا می‌کنیم.به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تویسرکانی در حاشیه‌ مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوال ایسنا در این باره گفت: یکی از اعضای کمیسیون اصل 90 مطالبی را مطرح کرده بودند که البته به لحاظ این که اطلاعات ایشان نسبت به این موضوع کافی نبود این مطالب مطرح شده بود که بعدا گزارش کامل آن خدمت ریاست محترم کمیسیون اصل 90 مطرح شد.وی ادامه داد: علت هم این بود که به هر حال نسبت به احکامی که دیوان عدالت اداری نسبت به سردفتران اسناد رسمی صادر می‌کند، اختیارات اصلی با ریاست قوه قضاییه است؛ بنابراین در همه‌ مواردی که احکام صادر شده بود سازمان ثبت این موارد را خدمت رئیس قوه قضاییه منعکس کرد و ایشان افرادی را برای بررسی موضوع و اتخاذ تصمیم مشخص کردند.تویسرکانی گفت: قطعا ما در هر موردی که ریاست محترم قوه قضاییه دستور و اجرای حکمی را بدهند فورا آن را اجرا می‌کنیم.تویسرکانی درباره‌ جزییات احکام صادره از سوی دیوان عدالت اداری، گفت: بخشی از این احکام راجع به مواردی بود که در گذشته در رابطه با انتصاب سردفتر اسناد رسمی صورت گرفته بود.وی افزود: قانون‌گذار در ماده‌ 15 قانون دفاتر اسناد رسمی مواردی را در رابطه با شرایط سردفتران مقرر داشته است و اگر سازمان ثبت بررسی کند و معلوم شود که سردفتران شرایط لازم را ندارند، تصمیم مناسب می‌گیرد.وی گفت: طی مدت اخیر بررسی‌های دقیقی راجع به سردفتران انجام شد و ابلاغ سردفترانی که واجد شرایط لازم نبودند لغو شد. این سردفتران که ابلاغشان لغو شده بود به دیوان عدالت اداری مراجعه کردند و حکم بر ابقاء آن‌ها داده شد و نظر سازمان ثبت و املاک کشور خلاف این بود.تویسرکانی گفت: این موارد خدمت ریاست محترم قوه قضاییه ارسال شد و اگر ایشان نظر به اجرای احکام دیوان عدالت اداری داشته باشند ما هم احکام دیوان عدالت اداری را اجرا می‌کنیم.وی در پاسخ به سوالی درباره‌ افزایش آمار ازدواج موقت و اینکه گفته می‌شود دفاتر ازدواج و طلاق از ثبت ازدواج‌های موقت خودداری می‌کنند، گفت: در قانون قدیم الزام به ثبت واقعه ازدواج موقت وجود داشت، اما در قانون حمایت خانواده در صورت وجود سه شرط یعنی باردار بودن زوجه، شرط ضمن عقد و توافق طرفین این امر الزامی است و در غیر این صورت قانون الزامی برای ثبت ازدواج موقت ندارد.وی با بیان اینکه آمار دقیقی از ازدواج‌های موقت در دست نیست، گفت: باید ساز و کاری فراهم شود که مانند ازدواج‌های دائم از ازدواج‌های موقت نیز آمار دقیقی داشته باشیم.وی ابراز امیدواری کرد که با تصویب آیین‌نامه برای قانون حمایت خانواده مشکلات موجود در رابطه با اجرای این قانون برطرف شود.رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین در رابطه با موضوع ثبت آنی معاملات گفت: در این زمینه گام‌هایی مانند حذف اوراق بهادار و سیستمی کردن معاملات برداشته شد و در حال حاضر اقدام به ثبت آنی معاملات کرده‌ایم که این امر تا پایان شهریور در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

ایسنا


 
از این پس می درخشد آسمانم
ساعت ۱٢:۱٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩٢/٦/٦  کلمات کلیدی:

از این پس می درخشد آسمانم 

حقوقِ  خلق بهتر  پاسبانم  

گذشتم از فرازِ  " ثبتِ  دیرین"

به  " ثبتِ آنی" و فوری روانم 

بر این اسبی که رهوار است و رهرو

سندها را یکا یک   می نشانم

بساط  ثبتِ دستی    می کنم جمع

نبینی جز به نت هرگز  نشانم

میانِ پی سی و لپ تاپ ،  جسمَم  

به نزد ثبتِ  آنی  روح وجانم

گهی لغزان به موس  انگشتِ شصتم 

زِ  دستم گه  به کیبوردی روانم 

کچل می گردم آخر از تعمق 

که مکشوفم بگردد این جهانم  

کپی را، پیست را،  با زور و زحمت

گرفتم من فرا  از دوستانم 

یقین دارم که  آنن    ثبتِ آنی

چه طوفانی کند بر  دودمانم

کمر می گردد از هر گوشه ای تا 

زِ  بس در پشت این پی سی بمانم

هراسانم  از این گردابِ مهلک

که  آجر میشود این بار نانم

شبانگه غرق کابوسی که در آن

می آید پیش چشمم  خانمانم

که فردا تا چه پیش آید به محضر

سند با ثبت آنی می توانم ؟؟

و یا افتد یقه در دستِ ملت 

زَنَد مشتی معامل بر دهانم

خطا ها داده  بود از قبل   پی سی 

زِ مرکز، ثبتِ کل، گویا،  گمانم 

به ناگه  هنگ کرد بخشِ "خلاصه"

  مغیا شد به  غایت از همانم

خریدار آمد و  دیوانه ،قاطی

که: اشتب کرده ای  در داستانم ؟

قسم خوردم به قرآن بیش صد بار

ندارم من گناهی   روح وجانم 

قرش میش شد چنان اوضاع و احوال 

که عاجز از کلام و از بیانم

بلرزم حالیا چون  بید  از ترس

چو آید ثبتِ آنی بر زبانم

از این پس هنگ ِ مخلص نزد پی سی 

که  دربست در جوارش    ناتوانم

بده  ای ثبتِ آنی  اندکی بیش

در این  بازارِ  مکاره امانم  

http://aalvandi.blogfa.com/


 
تسلیت به استاد طبا طبایی
ساعت ۱٢:٤۸ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳٩٢/٦/۳  کلمات کلیدی:


...آسمان چشم او آیینه کیست

آنکه چون آیینه بامن روبروبود

دردونفرین،

دردونفرین برسفرباد...

سرنوشت این جدایی دست اوبود...

گریه نکن که سرنوشت،

گرمراازتوجداکرد

عاقبت دلهای ماراباغم هم آشناکرد

چهره اش آینه کیست؟

آنکه بامن روبروبود...

دردونفرین برسفر...

این گناه ازدست اوبود...

من گلی پژمرده بودم

گرتوراصدرنگ وبو بود...

آنچه کردی بادل من قصه سنگ وسبوبود...

ای دلت خورشیدخندان

سینه تاریک من سنگ قبر آرزو بود..

 


 
ثبت آنی - پیشنهادات و انتقادات
ساعت ۱:٠٢ ‎ق.ظ روز شنبه ۱۳٩٢/٦/٢  کلمات کلیدی: