محضردار

آخرین اخبار در حوزه دفاتر اسناد رسمی - سردفتری -دفتریاری

بیایید همه باهم مشتاقانه به سوی ثبت آنی برویم
ساعت ۱:۱٥ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱۳٩٢/٥/۳۱  کلمات کلیدی:

بنده یکی از شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی یک روزه ثبت آنی در تاریخ 23/5/1392 در سالن اجتماعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بودم.

 

من هم مثل بسیاری از همکاران که در آن کارگاه آموزشی شرکت کرده بودند دارای استرسی ناشی از اینکه این سیستم چگونه است و نحوه عمل آن به چه شکلی خواهد بود و آیا از پس کار با آن بر خواهیم آمد یا نه و بسیاری از سوالات دیگر بودم.

حال سخنم با همکاران عزیزم می باشد:

سیستم ثبت آنی: از اسم سیستم به ذهن متبادر می شود که سند تنظیمی در دفترخانه خیلی سریع تنظیم و امضاء خواهد شد ولی منظور از ثبت آنی,ثبت آنی مندرجات سند در بانک اطلاعاتی سازمان ثبت می باشد و نه سرعت در تنظیم سند.

سیستمی که بنده دیدم و توضیحات کارشناسان فناوری اطلاعات و حرفه ثبت اسناد را شنیدم, سیستمی بسیار کارا و توانمند و عالی می باشد که اگر این سیستم توسط یکی از شرکتهای ارائه دهنده نرم افزار دفاتر اسناد رسمی ارائه می شد قیمتی کمتر از 2 میلیون تومان نداشت و حتما برای پشتیبانی آن حداقل ماهیانه 50 هزار تومان از دفاتر اخذ می کردند.حال چون این سیستم به صورت مجانی در اختیار ما قرار گرفته است از نظر ما حالت تحمیلی دارد و از کار با آن اکراه داریم و به چشم عاملی در جهت چوب لای چرخ دفاتر گذاشتن نگاه می کنیم.

اما حقیقت چیز دیگریست:این سیستم حاصل تلاش 2 سالانه عوامل فناوری اطلاعات و متخصصان حرفه تنظیم سند در سازمان ثبت اسناد و کانون سردفتران تهران و همکاران دفترخانه می باشد که با تشکیل کارگروههای تخصصی و با برنامه ریزی های دقیق طراحی و آماده بهره برداری شده است,هرچند که در اوایل کار دچار سردرگمی هاییی خواهیم شد ولی در نهایت پس از مدتی با یک سیستم جامع و مانع در خصوص تنظیم اسناد روبرو خواهیم شد ,همچنانکه در اوایل کار با سیستم استعلام و خلاصه معامله و کار با توکن داشتیم ولی الان این کارها جزء کارهای روزمره دفاتر بوده از این جهات هیچ خدشه ای به روند کار دفاتر وارد نمی شود.

نحوه عمل سیستم: در کل این سیستم به صورت آنلاین کار می کند یعنی هر عملی که در دفترخانه در خصوص تنظیم هر نوع سند انجام می گیرد لحظه به لحظه در بانک اطلاعاتی سازمان ثبت ذخیره می شود و از باب اینکه پشتیبانی بسیار قوی و امن برای اسناد دفترخانه وجود دارد خیالمان راحت است و در این خصوص هیچ وجهی به هیچ شرکتی نخواهیم پرداخت و دلهره سرقت اطلاعات و غیره را نداریم.

با وارد کردن شماره ملی هر شخصی حقیقی و یا شناسه ملی هر شخص حقوقی جهت تنظیم هر سندی,کلیه مشخصات سجلی شخص و مشخصات شرکت یا اداره و سازمان به صورت اتوماتیک در فیلدهای مربوطه جایگزین خواهد شد و صرفاً نشانی و تلفن افراد به صورت دستی وارد خواهد شد و در صورت مغایرت در کد پستی فرد کد پستی وارد می شود,یعنی اشتباهات در مندرجات سجلی اشخاص برای تنظیم سند به صفر خواهد رسید.(ضمناً طبق قولی که جناب آقای صدر نوری سرپرست دفتر توسعه فناوری و اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دادند در آینده نزدیک حتی بانک اطلاعات تصاویر افراد نیز به این سیستم اضافه خواهد شد و در صورت مغایرت در عکس شناسنامه یا کارت ملی اشخاص,جعلی بودن کارت هویتی مشخص خواهد شد)

در خصوص تنظیم اسناد قطعی غیرمنقول (املاک) که از مدتها قبل استعلام آن به صورت الکترونیکی انجام می گیرد,اطلاعات مالک و ملک صرفاً یک بار در زمان استعلام ثبتی ملک وارد سامانه خواهد شد و در زمان تنظیم سند با وارد کردن شماره استعلام کلیه مشخصات سجلی مالک و مشخصات پلاک ثبتی به صورت اتوماتیک در فیلدهای مربوطه قرار خواهند گرفت,یعنی از بروز بسیاری از اشتباهات تایپی در درج مشخصات مالک و پلاک ثبتی کاسته خواهد شد.(در این خصوص طبق اعلام آقای صدر نوری در آینده با نصب دستگاه بارکد خوان در دفاتر اسناد رسمی و در موقع استعلام املاک (اسناد تک برگی کاداستری) صرفاً با خواندن بارکد روی اسناد مالکیت توسط دستگاه بارکدخوان کلیه مشخصات موجود روی سند مالکیت که توسط اداره ثبت شهرستان وارد بانک اطلاعاتی سازمان ثبت گردیده وارد سیستم استعلام خواهد شد و دیگر نیازی به درج مندرجات سند مالکیت جهت استعلام و منضمات ملک و حدود اربعه نمی باشد.) و فقط متن حقوقی سند (فقط یکبار و برای دفعات بعد قابل فراخوانی از سیستم می باشد) مشخصات متعامل و شماره جواب استعلام های ادارات و قیمت مورد معامله وارد سیستم خواهد شد و حتی محاسبه حق الثبت و حق التحریر و مالیات بر ارزش افزوده توسط خود سیستم انجام خواهد شد.

در خصوص تنظیم اسناد قطعی منقول (اتومبیل) هم در صورت همکاری نیروی انتظامی جهت ارائه بانک اطلاعاتی خودروئی راهور ناجا با وارد کردن شماره VIN و یا شماره پلاک انتظامی اتومبیل کلیه مشخصات موجود در برگ نقل و انتقال خودرو وارد سیستم خواهد شد که به علت مخالفت سازمان حراست نیروی انتظامی تا کنون این امر محقق نگردیده است.

پس نتیجتاً با عنایت به الکترونیکی شدن کلیه امور در دنیا و به طبع آن در کشورمان ,ایستادگی در مقابل چنین طرح هایی نه تنها به ضرر خودمان تمام خواهد شد بلکه در آینده از قافله الکترونیکی شدن باز خواهیم ماند و مردم به دفاتر اسناد رسمی به چشم نهادی پیر و عقب مانده خواهند نگریست, پس بیایید مشتاقانه و با نشان دادن اینکه از قبل مشتاقانه منتظر این سیستم بوده ایم به استقبال ثبت آنی و الکترونیک برویم.

مزایای سیستم:

1- آنلاین بودن و بررسی هویت اشخاص با بانک اطلاعات هویتی سازمان ثبت احوال کشور.

2-  سعی در متحدالشکل کردن متون حقوقی اسناد.

3-  هوشمند بودن سیستم و بررسی آنلاین بازداشتی املاک و ممنوع المعامله بودن اشخاص.

4-  ایجاد بانک اطلاعاتی امن برای هر یک از دفاتر اسناد رسمی.

5-  قابلیت اتصال هماهنگ به دستگاه کارت خوان دفاتر (در آینده نزدیک).

6-   تقلیل اشتباهات نوشتاری دفاتر در تنظیم اسناد.

معایب سیستم:

۱-مشکل زیرساخت اینترنتی کشور و عدم اطمینان از وجود اینترنت دایمی و قطعی های مکرر آن.

۲-وجود فعلی دفتر جاری در دفاتر اسناد رسمی که هماهنگ با سیستم نبوده است.

۳-معایب احتمالی سیستم که به تدریج و با اعلام کاربرای مرتفع خواهد شد.

4- و مواردی دیگر که هنگام کار با سیستم متوجه آن خواهیم شد.

همکاران محترم نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با ثبت آنی به روابط عمومی کانون و یا با شماره تلفن 63485 سازمان ثبت اسناد کشور اعلام فرمایند.

سرافراز و پیروز باشید/نادر حاجی قلیزاده/سردفتر اسناد رسمی شماره 38 ارومیه

 

http://urmianotary38.persianblog.ir/


 
اجرای ثبت آنی در دفاتر اسنادرسمی از 15 شهریور الزامی است
ساعت ۱:٠۸ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱۳٩٢/٥/٢۸  کلمات کلیدی:

هنگامی که از چیزی می ترسی خود را در آن بیفکن، زیرا گاهی ترسیدن از چیزی از خود آن   سخت تر است."          امام  علی (ع)

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  کانون سردفتران و دفتریاران، با درخواست دشتی اردکانی، رییس کانون سردفتران  و دفتریاران و موافقت ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و به منظور   آمادگی بیشتر همکاران برای اجرای طرح ملی ثبت آنی، این طرح که مقرر بود از  ابتدای شهریور ماه سال جاری اجرایی شود، دو هفته به تاخیر افتاده است.  دفاتر  اسناد رسمی در این بازه زمانی می توانند از نرم افزار ثبت آنی استفاده  کنند، بعد از این دوره ، ثبت اسناد با نرم افزار ثبت آنی از 15 شهریور ماه
الزامی خواهد بود و عمل به شیوه سنتی برای ثبت اسناد امکان پذیر نیست.

منبع : کانون سردفتران و دفتریاران

پیشنهاد :

 

  • در فرصت باقی مانده تا 15 شهریور ، فرم ها و کلیشه های خود را در محیط Word آماده کنید تا بتوانید آن ها را به محیط سامانه منتقل کنید.
  • اگر دارای چند سیستم کامپیوتری هستید ، برای تک تک آنها اینترنت تهیه کرده و VPN و Silverlight و SSAA Installer-v7 و امضای کد سازمان ثبت اسناد و املاک را در آنها نصب کنید. می توانید کامپیوترها را شبکه کرده و از اشتراک اینترنت استفاده کنید.
  • ورودی های USB های کامپیوتر ها را بررسی کنید که سالم باشند.
  • برنامه توکن را در تک تک کامپیوتر ها نصب کنید.
  • با تک تک کامپیوترها از طریق توکن وارد سامانه شوید تا عملکرد صحیح توکن در هر کامپیوتر را بررسی کنید.
  • در صورت نیاز درایور پرینتر خود را در تمام کامپیوتر ها نصب کنید.
  • در فرصت
    مناسب تجربیات خود در سامانه را در اختیار همکاران دفتر خود قرار دهید و
    نحوه تنظیم سند را برای آنها شرح دهید. در صورت امکان به آنها فرصت دهید با
    راهنمایی های شما سندی آزمایشی تنظیم کنند. با این کار سرعت عمل خود و
    همکارانتان را بالا ببرید.
  • برای روزهای اول بهتر است شیوه نامه های صدور انواع سند را به صورت چاپی در اختیار داشته باشید. ممکن است در روزهای اول فرآیند ثبت سند را فراموش کنید.
  • در
    روزهای آخر استفاده از برنامه های مدیریت دفاتر اسناد رسمی ، به صورت
    روزانه از آنها Backup تهیه کنید. ممکن است در روزهای آخر برنامه دچار مشکل
    شود.
  • دفتر راهنما و دفتر درآمد خود را روزانه تکمیل کنید. به روز باشید تا برای ارسال آمار دچار مشکل نشوید.
  • در آخرین
    روز استفاده از برنامه ها ، ضمن اینکه گزارش های مورد نیاز برای ارسال
    آمار را تهیه می کنید ، از دیتابیس خود یک Backup تهیه کرده و آن را در CD
    یا DVD نگه داری کنید.
  • با تشکر از آقای احسان صادقیان مدیر

    وبلاگ  http://tehran778.persianblog.ir/

 


 
جامعه مجازی وبلاگ نویسان حوزه دفاتر اسناد رسمی
ساعت ۱۱:٢٥ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳٩٢/٥/۱٥  کلمات کلیدی:

هیئت مدیره محترم کانون سردفتران

با سلام و عرض ارادت و ارزوی قبولی طاعات و عبادات باستحضار میرسانم:

موضوع ثبت آنی از یکسال قبل در مطبوعات و رسانه ها و در سخنرانی ها و مصاحبه ها مطرح است بدون اینکه تعریف مشخصی از آن برای خواص یعنی عوامل اصلی اجرائی (دفاتر اسناد رسمی) شده باشد و بطور قطع تهیه نرم افزار مربوطه از دیر زمانی آغاز شده بدون اینکه سران دفاتر با نحوه کار با سیستم اشنا شده باشند و یا در یک جلسه آموزشی و توجیحی بخشهای مختلف آن را دیده باشند و این یعنی احساس خطر....

همکاران حق دارند با اعلام زودرس مرحله اجرای نهائی ان در شهریور ماه  جاری در یک وضعیت بحرانی و در هاله ای از ابهام قرار گیرند و ندانند سرنوشت آنان و مردم در باب اصلی ترین کارشان که همان تنظیم اسناد ملت است به کجا خواهد انجامید!!  اولا با عنایت به قانون پنجساله توسعه و عدم صراحت آن در بدست گرفتن کامل ثبت آنی توسط سازمان ثبت انتظار این بود که تهیه برنامه و نرم افزار آن با همکاری سازمان ثبت اسناد بدست کانون سردفتران بعنوان تنها مرجع صنفی دفاتر اسناد رسمی سپرده شود تا از طرفی شائبه استیلای کامل سازمان بر سرنوشت دفاتر منتفی و از طرف دیگر سران دفاتر و دفتریاران با تجربه کافی در امر تنظیم اسناد در تهیه این مهم مشارکت داده شوند و ثانیا" به فرض برداشت صحیح از قانون و اختیار قانونی سازمان در اداره همه جانبه آن لازم بود در تهیه نرم افزار و نحوه عملی شدن آن فراخوان داده میشد و با جمع آوری نظرات کارشناسی برنامه ای قدرتمند و با ظرفیت کامل اجرائی گردد خاطر نشان میسازد  ثبت آنی  چه در معنی علمی و چه در معنای عرفی آن یعنی سرعت در تنظیم و تسلیم اسناد مردم است و به فرض آنکه تمام جوانب کار سنجیده شده و توسط کارشناسانی از این حوزه تست شده باشد با وجود دفاتر ثبت سند با همان سبک و سیاق هرگز نخواهد توانست اهداف مورد نظر قانونگذار را عملی سازد زیرا امروز وحتی  بدون استفاده از ثبت آنی هم همکاران قادرند هرتعداد سند مراجعین را در کمترین زمان تولید و پرینت نمایند و آنچه موجب معطلی ارباب رجوع میشود تشریفات سنگین ثبت تمامی متن و محتوای اسناد در دفتر است و ما مشکل نرم افزاری نداشتیم و اگر اندک گرفتاری با شرکتهای خصوصی تهیه کننده نرم افزار هم داشتیم بعلت عدم حمایت متولیانمان در سازمان و کانون بوده است و قابل رفع بود لکن مشکل دفتر یک معضل اساسی بوده و هست و حتی پرینترهای ثبت در دفاتر هم با عنایت به مشکلات مخصوص خود و تثبیت نمودن وضعیت این دفاتر نخواهند توانست بنیادی رفع معضل نمایند لذا لازمه ثبت آنی اصلاح قانون و حذف دفتر از چرخه حرفه است و بدون این حذف انتظار نتیجه و اهداف مورد نظر از ثبت آنی بیهوده است و نه تنها مشکلات مردم و دفاتر حل نخواهد شد بلکه با عنایت به ضعف زیر ساختها و عوامل دست اندرکار الکترونیکی در کشور موجب بروز مشکلات عدیده دیگر نیز خواهد شد و اگر ضعفی نیز در اجرای برنامه ای که اکثریت قریب به اتفاق دفاتر از آن بی اطلاع هستند باشد که مشکلات مضاعف خواهد شد ...

اعضای محترم هیئت مدیره خود نیز بعنوان سردفتر فردا گرفتار این معضلات خواهند بود و همکاران از کانون و هیئت محترم مدیره انتظار دارند هرچه سریعتر رفع نگرانی کنند و این سئوال مطرح است که آیا کانون سردفتران از اینهمه استرس و اضطراب همکاران خود مطلع است یا خیر؟  ایا از برنامه و نحوه اجرا و نقاط ضعف و قوت آن با خبر است یا خیر؟ اگر بی خبر مانده است که وا اسفا و باید همگی در مقابل نسل آینده و حرفه کتابت شرمنده باشیم و اگر باخبر است انتظار دارند بخشهای مختلف و نحوه اجرای سامانه سراسر مجهول و مبهم را سریعتر اطلاع رسانی نموده و به همکاران خود اطمینان دهد که کار کارشناسی شده و مطلوب است و از اول شهریور ماه جاری هیچگونه خللی در انجام وظایف دفاتر زیر مجموعه پیش نخواهد آمد و در صورتیکه اجرای آن را توام با مشکلاتی میداند بازهم اطلاع رسانی رفع اضطراب خواهد کرد و بنظر میرسد این مهم از وظایف کانون سردفتران است علیهذا بعنوان عضو کوچکی از این حرفه که با همکاران زیادی از سراسر کشور در فضای مجازی و حقیقی در ارتباط هستم از آن بزرگواران استدعا دارم بنحو مقتضی و پیگیریهای مستمر و قبل از گرفتاری بیشتر خانواده بزرگ سردفتری یا با تشکیل جلسه آموزشی و دعوت از استانها و سران دفاتر تهران و با حضور مسئولین واحد فن آوری سازمان و از طریق رونمائی از نسخه موجود نرم افزار  همکاران را آشنا نماید و یا اجرای ثبت آنی را تا تحقق موارد فوق به  تعویق اندازد تا بیش از این سران دفاتر دچار کابوس نباشند

                           سیدعلیرضا طباطبائی بافقی

                                          از طرف

کمیته حقوقی جامعه مجازی وبلاگ نویسان حوزه دفاتر  اسناد رسمی


 
اطلاعیه ضرورت استفاده از گواهی امضای الکترونیک از92/5/15
ساعت ۱٢:٤٢ ‎ق.ظ روز شنبه ۱۳٩٢/٥/۱٢  کلمات کلیدی:

به استحضار کلیه سردفتران محترم اسناد رسمی می رساند: براساس برنامه ریزی انجام شده و هماهنگی های به عمل آمده و در راستای ثبت آنی معاملات، ارسال خلاصه معامله الکترونیک از تاریخ 92/5/15 تنها با استفاده از گواهی امضای الکترونیک امکان پذیر است. بدیهی است دفاتری که نسبت به تهیه توکن و اخذ گواهی امضای الکترونیک اقدام ننموده باشند از تاریخ مذکور امکان ارسال خلاصه معامله به صورت الکترونیک را نخواهند داشت.

http://www.ssaa.ir

 


 
راه های بی بازگشت
ساعت ۱:۳۸ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩٢/٥/٩  کلمات کلیدی:

بین سانتافه ی چی چی با سانتافه ی نمی دونم چی چی کلی اختلاف قیمت
وجود دارد که اگر برای بدست آوردن ارزش مالیاتی " چی چی " را با "
نمی دونم چی چی " اشتباه بگیری حسابت با کرام الکاتبین است ! و امروز حساب من
با کرام الکاتبین افتاد ! البته هنوز راه برای جبران خسارت بود و آنطور ها هم کار
از کار نگذشته بود که دیدار من و یگانه فرزندم به روز جزا بیفتد . اما اشتباه این
بود که می دانستم راه اصلاح بسته نیست و این را به سردفتر خشمگین یاد آوری کردم و
ایشان فریاد برآوردند : " همین حالا وسایلت رو جمع کن و از اینجا برو بیرون
!" خیالی نبود اگرچه به خاطر برخوردهای غیر انسانی دلم گرفته بود . هرم ماشین
زیر آفتاب مانده , ناگهان آبهای پنهان شده پشت پلک را منبسط کرده و از چشم سرریز
کردند . سبک تر که شدم به این فکر کردم که آن بنده ی خدا هم گیر افتاده بین کلی
قانون هایی که سال هزارو سیصد و بوق علتی داشته و الان در این عصر دیجیتال و دهکده
ی جهانی خنده دار و مسخره به نظر می رسد , توی همین مملکت خودمان دارند موشک های
دور برد می سازند و اتم را می شکافند و ما هنوز با مرکب ثابت مشکی می نویسیم : ثبت
با سند برابر است ! و تازه هر چه هم که قرار است اینترنتی و غیر حضوری شود , می
شود چیزی مثل دریافت و ثبت اوراق که کل کار دفتر خانه با کم و زیاد شدن سرعت
اینترنت می رود روی هوا ! حالا مگر اختلاف بین دو مدل سانتافه کلا چقدر بود ؟ 3
هزار تومن ؟ طرف
n میلیون ماشین خرید و فروش کرده ما گیر 3 هزار تومنش هستیم و باید به
بالا تا پایین سازمان های محترم و کانون محترم تر جواب پس بدهیم ؟ یا از آن جالب
تر ؛ در بلوار 24 متری سعادت آباد املاک بین متری 10 تا 12 میلیون تومان معامله می
شوند و بعد ارزش مالیاتی طبق گواهی مفاصای دارایی برای ملک 100 متری می آید : چهل
و سه میلیون و شصت و هفت هزار و دویست و سی و دو ریال ! آن وقت خدا نکند آن دو
ریال آخرش موقع محاسبه ی حق التحریر اشتباه حساب شود ! ( راستی ، آخرین باری که یک
دو ریالی از نزدیک دیدید کی بوده ؟ یعنی دو ریالی هنوز توی ادارات محترم دارایی به
عنوان پول رد و بدل می شود که در تمام ارزش های محاسباتی شان آن را لحاظ می کنند ؟!)

سیستم ثبت اسناد و املاک و قضایای مربوط به دفترخانه ، ظاهرا قرارنیست
مورد یک به روز رسانی واقعی قرار بگیرد. دلیل این نا امیدی ، وارد کردن
دستگاه جدید "ثبات مکانیکی" به مبلغ 5 هزارو خورده ای دلار است که
کار ثبت هر صفحه را در کمتر از از 5 دقیقه انجام می دهد ! یعنی همان قانون هزار و
سیصد و بوق به علاوه ی ماشین آلات پیشرفته ! به این می گویند قدم نهادن در راه
مدرنیته در حوزه ی ثبت
!

آدم ها تا لحظه ای که زنده هستند و زندگی می کنند راه برای برگشتن از
شرک و کفر و نفاق دارند و تا فرا نرسیدن اجل ، هنوز مهلت بازگشت به سوی پروردگار
برایشان وجود دارد . راه توبه را پروردگار باز گذاشته و انسان ها در قانون هایی
غیر علمی و غیر مستدل ؛ یا مستدل تاریخ مصرف گذشته راه ها را برای خود و دیگران می
بندند و اساسا قوانینی وضع می کنند که پس از چند سال بیشتر به شوخی شبیه می شود !
شبیه همان شوخی با مزه ای که اداره ی محترم دارایی هر روز با صدور مفاصا حساب ها
می کند و روزمان از شنیدن ارزش های معاملاتی مورد نظر ایشان شاد می شود .

راستی ، کدام مدل سانتافه 15میلیون تومان است ؟ شاید من هم بتونم یکی
بخرم !

 

http://daftaryary.persianblog.ir/


 
علی
ساعت ۱۱:٤٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۳٩٢/٥/٧  کلمات کلیدی:

‌بسم الله الرحمن الرحیم

ا ناانزلناه فی لیله القدر و ماادریک ما لیله القدر

لیله القدر خیر من الف شهر تنزل الملائکه والروح،

فیها باذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع الفجر »

« ما «آن» را فرود آوردیم درشب قدر و چه میدانی که شب قدر چیست؟

شب قدر از هزار ماه برتر است فرشتگان و آن روح دراین شب فرود می‌آیند

به اذن خداوندشان از هر سو سلام بر این شب

تا آنگاه که چشمه خورشید ناگهان می‌شکافد! »

21 ramazan 300x225 اس ام اس های تسلیت به مناسبت شهادت حضرت علی (ع)

درد علی (ع) دو گونه است: یک درد، دردی است که از زخم شمشیر ابن ‌ملجم در فرق سرش احساس می‌کند و درد دیگر دردی است که او را تنها در نیمه‌های شب خاموش به دل نخلستانهای اطراف مدینه کشانده ... و به ناله درآورده است ... ما تنها بر دردی می‌گرییم که از شمشیر ابن ‌ملجم در قرق سرش احساس می‌کند. اما این درد علی (ع) نیست، دردی که چنان روح بزرگی را به ناله درآورده است، «تنهایی» است که ما آن را نمی‌شناسیم! باید این درد را بشناسیم، ‌نه آن درد را که علی (ع) درد شمشیر را احساس نمی‌کند و ... ما درد علی (ع) را احساس نمی‌کنیم. ما ملتی که افتخار بزرگ انتصاب به علی (ع) و مکتب علی (ع) را داریم و این بزرگترین افتخار تاریخی است که می‌تواند بدان بنازد و بالاخره بزرگترین سرمایه، امیدی است که می‌تواند به وسیله آن نجات پیدا کرده، ‌به آگاهی، بیداری، حرکت و رهایی برسد، اما در عین حال می‌بینیم که با داشتن علی (ع) و با داشتن «عشق به علی» هم نرسیده‌ایم! در صورتی که «شیعه علی (ع) بودن» از «چون علی (ع) عمل کردن» شروع می‌شود و این مرحله‌ای است پس از شناخت و پس از عشق. بنابراین ما یک ملت «دوستدار علی (ع) » ‌هستیم، اما نه «شیعه علی (ع) »‌! چراکه شیعه علی (ع) همچنان که گفتم علی (ع) ‌وار بودن، علی (ع) ‌وار اندیشیدن، علی (ع) ‌وار احساس کردن در برابر جامعه، ‌علی (ع) وار مسؤولیت احساس کردن و انجام دادن و در برابر خدا و خلق، ‌علی (ع) ‌وار زیستن، علی (ع) ‌وار پرستیدن و علی (ع) ‌وار خدمت کردن است .

دکتر شریعتی


 
از 13مرداد92/ارسال الکترونیک خلاصه معاملات املاک صرفا از طریق توکن
ساعت ۱۱:۳٢ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۳٩٢/٥/٧  کلمات کلیدی:

از سیزدهم مردادماه 92، ارسال الکترونیک خلاصه معاملات املاک توسط دفاتر اسنادرسمی صرفا از طریق توکن حاوی گواهی امضای الکترونیک سازمان ثبت میسر خواهد بود.

 

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، از آنجا که مهلت صدور گواهی امضای الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ویژه سردفتران اسناد رسمی تا تاریخ 12 مرداد ماه سال جاری تمدید شده است، ارسال الکترونیک خلاصه معاملات املاک توسط دفاتر اسنادرسمی از روز سیزدهم مردادماه فقط از طریق توکن حاوی گواهی امضای الکترونیک سازمان ثبت انجام خواهد شد. 

مهلت اخذ گواهی امضای الکترونیکی ثبت برای دفاتر اسنادرسمی از 8 تا 31 تیرماه تعیین شده بود و با درخواست کانون سردفتران و دفتریاران و تعدادی از دفاتر اسنادرسمی و با موافقت ریاست سازمان ثبت تا 12 مردادماه تمدید شد. سردفتران اسناد رسمی که تاکنون موفق به اخذ امضای الکترونیک ثبتی خود نشده اند فقط تا شنبه آینده به تاریخ 12 مرداد فرصت دارند، به دفاتر معرفی شده مراجعه و نسبت به اخذ گواهی خود اقدام کنند. 

بر این اساس طبق اعلام سازمان ثبت از تاریخ فوق الذکر دفاتر فاقد گواهی امضای الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قادر به استفاده از سامانه ها و خدمات الکترونیکی ثبتی نخواهند بود.


 
معامله «مسکن‌مهر» آزاد شد
ساعت ٥:۳٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۳٩٢/٥/٧  کلمات کلیدی:

دنیای اقتصاد- روزهای آخر عمر کاری دولت دهم را می‌توان به‌واسطه سه اقدام هیات‌دولت، روزهای گشایش بخت صاحبان مسکن‌مهر نام‌گذاری کرد.دو هفته پیش لایحه‌ای برای انتقال مالکیت زمین‌های 99 ساله به ساکنان واحدهای مسکونی‌مهر، به مجلس رفت و دیروز نیز مصوبه‌ای از هیات‌دولت ابلاغ شد که به موجب آن، خرید و فروش این واحدها از امروز رسما آزاد است و دیگر منع قانونی برای نقل‌وانتقال یا معامله مسکن‌مهر وجود ندارد و همچنین وام بانکی برای برخی از واحدهای در آستانه‌تحویل به 30 میلیون تومان افزایش یافت.این مصوبه که به تایید رییس‌جمهور و امضای معاون اول رسیده و لازم‌الاجرا است، از عقب‌نشینی ناگهانی دولت از موضع سرسختانه‌ای که پاییز پارسال اتخاذ کرده بود، حکایت دارد.هم‌اکنون با به رسمیت شناختن حق‌ صاحبان مسکن‌مهر نسبت به دارایی ملکی‌شان و مشخص شدن حریم مالکیت این افراد، از یک‌سو نگاه انتقادی موسوم به «آپارتمان‌های یکبارمصرف و غیرقابل فروش» از روی این واحدها برچیده می‌شود و از سوی دیگر با تعطیل شدن بازار زیرزمینی و غیررسمی فروش مسکن‌مهر -که تا پیش‌از این در بنگاه‌های فاقد پروانه شکل گرفته بود- دروازه بازار رسمی معاملات مسکن به روی این واحدها باز می‌شود. هیات‌دولت در این مصوبه بر صدور آنی سندمحضری برای اعیان واحدهای مسکونی‌مهر تاکید کرده که البته با توجه به حجم ناچیز واحدهای سنددار به‌رغم تحویل حداقل نیم‌میلیون واحد، این ماموریت به تکالیف حتمی دولت یازدهم افزوده می‌شود. هیات‌دولت با ابلاغ یک مصوبه سرانجام مالکیت صاحبان مسکن‌مهر را به رسمیت شناخت

بر اساس این مصوبه، در صورتی که خریدار در پروژه‌های مسکن مهر احداثی در اراضی دولتی، واجد شرایط مسکن مهر نباشد، فروشنده باید در هر انتقال، 10 درصد بدهی بانک را تسویه کند و قرارداد اجاره عرصه جدید به میزان پنج برابر مبلغ قرارداد اجاره در سال با خریدار جدید منعقد و این مبلغ در هر سال 5 درصد افزایش می‌یابد. در انتقال‌های بعدی به خریداران غیرواجد شرایط مسکن مهر، مبلغ اجاره عرصه بر اساس دستورالعمل وزیر راه‌وشهرسازی محاسبه و هر سال 5 درصد افزایش می‌یابد. همچنین، صدور سند اعیانی به نام متقاضی واجد شرایط که مستاجر عرصه و مالک اعیان است، توسط اداره ثبت و اسناد و املاک محل وقوع ملک منوط به انعقاد قرارداد فروش اقساطی بین بانک عامل با مالک اعیان و متعاقبا ترهین اعیان واحد مسکونی و صدور دفترچه اقساطی بر اساس اعلام بانک عامل است. این مصوبه پس از تایید رییس جمهور از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رییس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است......


 
کاریکاتور روز
ساعت ٥:٤٠ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳٩٢/٥/٦  کلمات کلیدی:


 
تنظیم سند رسمی اجاره ، سرقفلی و مزایای آن
ساعت ۱٢:۱٥ ‎ق.ظ روز شنبه ۱۳٩٢/٥/٥  کلمات کلیدی:

http://www.khorasannotary.ir

بسمه تعالی 
در ابتدا خوبست که چند نکته در خصوص مزایای تنظیم قرارداد اجاره بصورت سند رسمی خطاب به شهروندان عرض کنم و سپس مطا لبی راجع به ابهامات موجود در خصوص اجاره اماکن تجاری و سرقفلی وانتقال حقوق استیجاری خصوصا خطاب به همکاران وکارشناسان حقوقی مطرح کرده ودر خاتمه فرمی را تقدیم میکنم که ممکن است برای بعضی از افراد هر دو گروه مخاطبین جهت تنظیم رابطه استیجاری مفید باشد 
اول.: مزایای تنظیم قرارداد اجاره بصورت سند رسمی
تنظیم قرارداد رسمی اجاره املاک علاوه بر اینکه در مقایسه با قراردادهای عادی اجاره املاک دارای مزایای عمومی اسناد رسمی است یک دسته مزایای اختصاصی نیز دارد که اطلاع شهروندان از این مزایا موحب اقبال عمومی آنها به تنظیم سند رسمی خواهد شد . لازم به ذکر است مزیت های یاد شده اختصاص به مالک یا موجر ندارد بلکه مستاجرین نیز از آن بهرمند خواهد شد .مهمترین این مزایا را میتوان بشرح زیر مورد اشاره قرارداد :
1- تنظیم سند اجاره املاک ثبت شده در حال حاضر نیاز به هیچ استعلامی ندارد لذا به سرعت قابل تنظیم بوده و وقت طرفین عقد اجاره که امروز اهمیت زیادی دارد تلف نخواهد شد. 
2- تخصص و تبحر سران دفاتر اسناد رسمی در شناخت آثارعقود و بی طرفی آنها موجب خواهد شد کلیه آثار عقد اجاره پیش بینی شده و رابطه استیجاری بنحو منصفانه ای تنظیم شود .


 
تعهد به انتقال مال غیرمنقول "
ساعت ۱٢:۱٢ ‎ق.ظ روز شنبه ۱۳٩٢/٥/٥  کلمات کلیدی:

http://www.khorasannotary.ir

مقدمه

تعهد به انتقال مال غیرمنقول عقدی است نامعین هرچند ایجاد این تعهد ضمن عقود معین هم امکان پذیر است. تنظیم غیررسمی این عقد تحت عنوان قولنامه در جامعه مرسوم است. در صورتی که پس از رفع موانعی همچون اطمینان از فک رهن و رفع بازداشت و صدور پایان کار و غیره امکان انتقال مال غیرمنقول پدید آید آنگاه انتقال مالکیت از تاریخ تنظیم سند محقق می شود. [1] و در صورتی که انتقال مالکیت به دلیل موانعی همچون مزایده مال غیرمنقول امکان پذیر نباشد قرارداد تعهد به انتقال مال غیرمنقول قابلیت اجرائی خود را از دست می دهد. بنابراین حتی اگر قرارداد تعهد به انتقال مال غیرمنقول را مبایعه نامه و یا انتقال نامه هم بنامیم باز هم قرارداد ما تعهد به انتقال مال غیرمنقول بوده و انتقال مالکیت با تنظیم سند رسمی در دفتر اسناد رسمی طبق ماده 22 قانون ثبت و مواد 46 و 47 آن قانون پس از اطمینان از رفع موانع و ایجاد مقتضیات قانونی صورت خواهد گرفت.

در حال حاضر تعهد به انتقال مال غیرمنقول به صورت سند عادی در بنگاههای املاک تنظیم می شود، هرچند فرمهای جدیدی که تحت عنوان مبایعه نامه در اختیار بنگاههای املاک قرار گرفته مفید میباشد، اما  اشکالات ......

 


 
برای انجام معاملات، برگ تشخیص مالیاتی مطالبه می شود
ساعت ۱٢:٠٧ ‎ق.ظ روز شنبه ۱۳٩٢/٥/٥  کلمات کلیدی:

از  اول شهریور ماه سال جاری دفاتر اسناد رسمی برای انجام معاملات قبل از هر چیز برگ تشخیص مالیاتی از افراد مطالبه خواهند کرد. این تصمیم که از طرف سردفتران اتخاذ شده امروز توسط آقای جمال الدین جمالی نایب رییس کانون سردفتران اعلام شد. 
وی به خبرنگار اطلاعات گفت: وزارت دارایی در اکثر شهرستان ها قبل از انجام هر معامله ای سوابق مربوطه را به دارایی های محل می فرستد و پس از رسیدگی برگ تشخیص صادر می کند و سردفتران نیز با توجه به برگ تشخیص مالیاتی که صادر شده است، اقدام به ثبت معامله در دفاتر خود می کنند. ولی در تهران عملادفاتر اسناد رسمی مالیات ها را با توجه به مقررات قانونی وصول کرده و در موعد مقرر پرداخت می کنند.مطابق مقررات، مامورین کنترل و بازرسی وزارت دارایی باید هر ماه یک مرتبه دفاتر اسناد رسمی را مورد رسیدگی قرار دهند تا امکان کنترل و رفع هرگونه اشتباه به آسانی میسر شود، ولی متاسفانه این ماموران در بعضی از موارد بالغ به یک سال تا دو سال یک بار برای رسیدگی به دفاتر به دفترخانه ها مراجعه می کنند که در نتیجه بین ماموران وزارت دارایی و سردفتران اختلافاتی بروز می کند. روزنامه اطلاعات، 27تیرماه سال 52

http://www.irannotary.ir


 
راهنمای نصب افزونه توکن در مرورگرهای Internet Explorer
ساعت ۱٢:٠٢ ‎ق.ظ روز شنبه ۱۳٩٢/٥/٥  کلمات کلیدی:

برای ورود به سامانه اوراق با توکن لازم است پیش نیازهای ان نصب گردد. همکاران احتمالا متوجه نوار زرد رنگ بالای مرورگر خود هنگام لود سامانه اوراق شده اند. با مشاهده ان روی نوار زرد رنگ کلیک نموده و روی گزینه Install  کلیک نمایید تا افزونه مورد نظر نصب گردد.

 به عبارت " امضای کد سازمان ثبت اسناد و املاک" توجه نمایید.

بر روی دکمه Install کلیک نمایید و با نمایش پیام زیر نیز دکمه Install را کلیک نمایید.

در صورتی که با پیام های زیر مواجه شدید، 

متن پیام خطا : Internet Explorer blocked this website from installing an AciveX control

یا  windows has blocked this software because it can't verify the publisher

 

 

در صورتی که با نصب مجدد اشکال برطرف نگردید، لطفاً مراحل زیر را طی نمایید.

نکته : حتماْ تاریخ ویندوز خود را تنظیم و به روز نمایید.

ابتدا در بالای مرورگر خود روی گزینه tools  کلیک نمایید وارد بخش Internet Options شوید، و در تب advanced روی گزینه reset کلیک نموده و مرورگر خود را بسته و دوباره باز نموده و دوباره سعی نمایید افزونه مورد نظر را نصب نمایید.

 

 

در صورتیکه با زهم با ارور مواجه شدید مراحل زیر را طی نمایید.

روی گزینه tools  در بالای مرورگر خود کلیک نمایید وارد بخش Internet Options شوید، قسمت Security را انتخاب نمایید. گزینه Trusted sites را انتخاب نمایید.دکمه Sites را بفشارید.و درپنجره Trusted sites ادرس https://ssar.ir  را وارد نمایید و دقت نمایید که آدرس سایت https://ssar.irباشد.و یا می توانید تیک مشخص شده در تصویر را برداشته و ادرس سایت را به صورت http://ssar.ir وارد نموده و دکمه Add را بزنیدسپس دکمه Close را بزنید و محیط Internet Options را  نیز OK نمایید و مجدد از طریق مرورگر وارد سامانه شوید و مراحل نصب را طی نمایید. 

 

 

و مرورگر خود را بسته و دوباره باز نموده و دوباره سعی نمایید افزونه مورد نظر را نصب نمایید. اگر باز هم با ارور مواجه شدید تنظیمات زیر را انجام دهید.

روی گزینه tools در بالای مرورگر خود کلیک نمایید وارد بخش Internet Options شوید، قسمت Security را انتخاب نمایید. و روی گزینه Custom level کلیک نمایید تا کادر زیر باز شود

 

 

موارد زیر را چک نموده و روی گزینه Enabled کلیک نمایید.

Run ActiveX and plug-ins  Enabled

Download Signed ActiveX Control  Enabled

Script ActiveX controls marked as safe for scripting  Enabled

و موراد زیر را نیز روی گزینه Prompt  قرار دهید

Download unsigned ActiveX Control  Prompt

Initialize and script ActiveX controls not mark as safe  Prompt

در نهایت روی  ok کلیک نموده و یک بار مرورگر خود را بسته و دوباره باز نمایید و مراحل نصب افزونه را انجام دهید دیگر نبایستی اروری در کار باشد. نویسنده: مهدی لندرانی

 

منبع  :http://www.notary4.blogfa.com/


 
پذیرش اینترنتی صورتجلسه تغییرات شرکتها و مؤسسات غیرتجاری
ساعت ۱۱:٥٩ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳٩٢/٥/٤  کلمات کلیدی:

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور؛ مدیرکل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از آغاز به کار سامانه پذیرش صورتجلسات تغییرات شرکتها و مؤسسات غیرتجاری از ابتدای  مردادماه سالجاری خبر داد.

"مرتضی ادب" با اعلام این خبر گفت: از این پس متقاضیان به جای مراجعه حضوری به اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری می توانند از طریق اینترنت و با مراجعه به آدرس اینترنتی: http://irsherkat.ssaa.ir  یا پورتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس: www.ssaa.ir صورتجلسه تغییرات شرکتها و مؤسسات غیرتجاری را دریافت کنند.

وی برخی از مزایای این طرح را کاهش مراجعات حضوری، استاندارد سازی تنظیم صورتجلسات، امکان دسترسی به آخرین وضعیت صورتجلسه ابرازی از طریق سامانه و پیام کوتاه، پیش بینی راهنماهای متناسب با تصمیمات متعدد در جهت ارائه مدارک مورد نیاز و امکان تأیید متن پیش نویس آگهی توسط ذی سمت به منظور جلوگیری از ایرادات احتمالی پس از صدور آگهی برشمرد.