محضردار

آخرین اخبار در حوزه دفاتر اسناد رسمی - سردفتری -دفتریاری

قانونی شدن عمل غیر قانونی
ساعت ٥:٤۳ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۳٩۱/٦/٢٥  کلمات کلیدی:

آیین نامه اجرایی ماده (۲۹) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی

ماده ۱ـ  در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف ـ بررسی اصالت وسیله نقلیه: مطابقت مشخصات و مختصات فنی وسیله نقلیه با اسناد مسلم‌الصدور و سوابق شماره‌گذاری توسط کارشناس راهنمایی و رانندگی.

ب ـ تعویض پلاک: فک پلاک متعلق به مالک از روی وسیله نقلیه و اختصاص پلاک به منتقل‌الیه و ثبت اطلاعات منتقل‌الیه به عنوان آخرین مالک در سامانه شماره‌گذاری و صدور سند مالکیت و کارت شناسایی خودرو و نصب پلاک مربوط به مالک جدید بر روی وسیله نقلیه.

پ ـ دیون معوق: مالیات و عوارض پرداخت نشده وسیله نقلیه تا زمان تعویض پلاک.

ت ـ جریمه‌ها: جریمه‌های مربوط به تخلفات رانندگی با وسیله نقلیه مورد معامله تا زمان انتقال مالکیت.

ث ـ مراکز تعویض پلاک: مراکز خدمات خودرویی که با مجوز و تحت نظارت راهنمایی و رانندگی فعالیت می‌نمایند.

ماده ۲ ـ دارندگان وسایل نقلیه یا نماینده قانونی آنان مکلفند قبل از هر گونه نقل و انتقال وسیله نقلیه در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا با در دست داشتن مدارک مالکیت وسیله نقلیه به ادارات راهنمایی و رانندگی و یا مراکز تعویض پلاک مراجعه نمایند.

ماده ۳ -  ادارات راهنمایی و رانندگی و مراکز تعویض پلاک مکلفند نسبت به بررسی و احراز اصالت وسیله نقلیه، هویت دارندگان وسایل نقلیه، اخذ گواهی دیون معوق، جریمه‌های رانندگی و تعویض پلاک به نام مالک جدید اقدام نمایند.

تبصره ـ چنانچه وسیله نقلیه فاقد اصالت تشخیص داده شود یا دارای منع قانونی نقل و انتقال باشد پلاک آن تعویض نمی‌شود.

ماده ۴ - دفـاتر اسناد رسمی مجاز به صدور سند نقل و انتقال وسیله نقلیه قبـل از مراجعه دارنـدگان وسایل نقـلیه به ادارات راهنـمایی و رانندگی و یا مراکز تعویض پلاک نمی‌باشند.

ماده ۵ ـ راهنمایی و رانندگی موظف است به منظور سهولت و تسریع در اجرای این آیین‌نامه نسبت به پیش‌بینی استقرار واحدهای اجراییات، باجه‌های بانکی یا دستگاههای خودپرداز به منظور پرداخت جرایم رانندگی و دیون معوق در مراکز تعویض پلاک اقدام نماید.

تبصره ـ بانک مرکزی جمـهوری اسلامی ایران هماهنگی لازم را جهت استقرار باجه‌هـای بانکی در مراکز تعویـض پلاک در صـورت درخواست راهـنمایی و رانندگی به عمل می‌آورد.

ماده ۶ ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (راهنمایی و رانندگی) می‌تواند با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امکان استقرار دفاتر اسناد رسمی را به تعداد کافی در مراکز تعویض پلاک فراهم آورد.

تبصره ۱ ـ در صورت موافقت و اعلام نیروی انتظامی با استقرار دفاتر اسناد رسمی در مراکز تعویض پلاک، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به تعیین و اعلام فهرست دفاتر اسناد رسمی به نیروی انتظامی اقدام می‌نماید.

تبصره ۲ - حضور دوره‌ای دفاتر اسناد رسمی در مراکز یادشده هفتگی بوده و تمدید آن با رعایت نوبت بلامانع است.

ماده ۷ ـ وسایل نقلیه وارداتی و خودروهای ساخت داخل که سابقه شماره‌گذاری در سامانه راهنمایی و رانندگی ندارند مشمول این آیین‌نامه نمی‌باشند.

معاون اول رئیسجمهور ـ محمدرضا رحیمی 


 
همایش سراسری سران دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور
ساعت ٥:۳٩ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۳٩۱/٦/٢٥  کلمات کلیدی:

بالاخره پس از سالها انتظار اتفاق میمون 6 دی در راه است. بعد از نزدیک به دوسال تلاش و پیگیری کانون سردفتران و تلاش یکسال مستمر کارگروه اختصاصی پیگیری طراحی و برگزاری این همایش سرانجام نزدیک به ده روز پیش آخرین موافقتهای لازم نیز کسب شد و امسال انشاله ششم دیماه 1391 شاهد برگزاری همایش سراسری سران دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور  از سوی کانون سردفتران با عنوان همایش "تبیین جایگاه سند رسمی در نظم حقوقی کنونی" در سالن 1100 نفره همایشهای صدا و سیما با همکاری و همراهی قوه قضایی-سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهیم بود.

کمیته های برگزاری همایش تشکیل شده......

http://sardaftar.persianblog.ir/


 
ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ ثبت رسمی در جامعه
ساعت ۱٢:٢٩ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱۳٩۱/٦/٢۱  کلمات کلیدی:

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: فرهنگ ثبت رسمی اسناد باید در جامعه و بین مردم ترویج یابد.

به گزارش ایسنا، ابراهیم شاهرخیان طی سخنانی در مراسم معارفه مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان خوزستان با تاکید بر اهمیت ثبت رسمی معاملات و اسناد در جامعه تصریح کرد: برای ترویج تنظیم معاملات رسمی باید این فرهنگ در بین مردم نهادینه شود و مردم برای تنظیم معاملات خود به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند تا از بسیاری از عوارض و عواقب ثبت عادی جلوگیری شود. وی افزود: افزون بر یک میلیون و 200 هزار شرکت در سطح کشور در سازمان ثبت به ثبت رسیده‌اند و در حدود 11 هزار دفتر ثبت اسناد رسمی نیز در کشور در حال فعالیت هستند. معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: اقدامات بسیار خوبی در زمینه به‌روزرسانی سیستم ثبتی کشور انجام شده که از آن جمله می‌توان به تبدیل نظام قدیمی ثبت با عنوان توصیفی به نظام جدید با عنوان کاداستر اشاره کرد. شاهرخیان با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات سازمان ثبت به‌روز نبودن اطلاعات آماری است، خاطرنشان کرد: با تغییرات در حال انجام در روند فرایندهای ثبتی و شفاف‌سازی اطلاعات با استفاده از فن‌آوری این مشکلات نیز در حال کاهش است. وی همچنین با اشاره به الکترونیکی شدن بیشتر خدمات ثبتی سازمان ثبت یادآور شد: در حال حاضر انجام استعلام که در گذشته با زمان و صرف هزینه زیاد انجام می‌شد، به صورت الکترونیکی و در زمان کمتر انجام می‌شود. معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: گام‌های موثری در جهت کاهش مراجعان به واحدهای ثبتی در سطح کشور در حال برداشتن است و در این راستا همکاری خوب مردم و بخش‌های مختلف اجرایی قابل توجه است. ایسنا


 
نحوه راهیابی به مسکن ویژه
ساعت ۱٢:٢٤ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱۳٩۱/٦/٢۱  کلمات کلیدی:

دنیای اقتصاد- شرایط ثبت‌نام مسکن‌ویژه تهران بالاخره پس از چند ماه انتظار مردم و شایعه‌های متنوع درباره قیمت این آپارتمان‌ها، اعلام شد.

آن طور که وزارت راه‌وشهرسازی در قالب شیوه‌نامه ثبت‌نام اعلام کرده، متقاضیان مسکن‌ویژه باید از اول مهرماه مستقیم به بانک‌مسکن مراجعه کنند و با پرداخت 20 میلیون پول نقد، مقدمات مرحله دوم ثبت‌نام –ارسال مدارک و استعلام شرایط 4گانه- را فراهم کنند.این افراد باید در عرض یک سال منتهی به مهر 92 معادل 80 میلیون تومان علی‌الحساب به دولت پرداخت کنند و مابقی قیمت واحدها در 10 سال تقسیط می‌شود.هنوز قیمت نهایی، موقعیت واحدها و زمان تحویل آنها مشخص نیست. دولت بالاخره اعلام کرد نحوه راهیابی به مسکن‌ویژه شرط ورود: توان پرداخت 80 میلیون در یکسال طی فواصل سه ماهه ثبت‌نام از طریق بانک‌مسکن از اول مهرماه اول 20 میلیون پرداخت کنید بعدا واجدشرایط بودنتان را از دولت سوال کنید قیمت نهایی، زمان تحویل و متراژ واحدها مشخص نیست؛ برآورد قیمت کل: 200 میلیون تومان گروه مسکن- هاجر شادمانی: بعد از چند ماه انتظار تهرانی‌ها برای دسترسی به جزئیات مسکن‌ویژه، دولت بالاخره درباره این طرح اطلاعیه رسمی داد و شیوه‌نامه ثبت‌نام از متقاضیان را منتشر کرد. آن‌طور که از این اطلاعیه برداشت می‌شود، مسکن‌ویژه هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ نحوه ثبت‌نام کاملا از طرح قبلی دولت (مسکن‌مهر) متفاوت است. جالب اینکه کسانی که مسکن‌ویژه به آنها تعلق می‌گیرد باید همان شرایط چهارگانه مسکن‌مهر و بلکه سخت‌تر از آن را داشته باشند. در مسکن‌مهر متقاضیان حداکثر با 20 تا 25 میلیون تومان آورده نقدی و 25 میلیون تومان وام بانکی.....


 
قابل توجه متقاضیان سند مالکیت موضوع قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان
ساعت ٥:٤٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۳٩۱/٦/۱۳  کلمات کلیدی:

به اطلاع متقاضیان سند رسمی موضوع قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی وساختمانهای فاقد سند رسمی می­رساند:

با توجه به اینکه در جهت حل مشکل مالکین مشاعی و اشخاصی که املاک دارای سابقه ثبتی رابا مبایعه نامه عادی خریداری نموده اند و به دلیل موانع قانونی موفق به اخذ سند مالکیت ششدانگ نشده اند، قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهی فاقد سندرسمی وآئین نامه اجرایی آن به تصویب رسیده و مراتب به واحدهای ثبتی سراسر کشور ابلاغ گردیده است، در این راستا تاکنون نسبت به تعیین اعضاء هیأتها و راه اندازی دبیرخانه هیأت های موضوع قانون در بیشتر از 400 واحد ثبتی اقدام و همچنین دراجرای ماده 4 آئین نامه مذکور تمهیدات لازم به منظور پذیرش تقاضای الکترونیکی ازطریق سامانه صورت گرفته و سامانه مدیریت اینترنتی در خواست صدور سند موضوع قانون مذکور، طراحی و پیاده سازی شده است. نظر به اینکه پذیرش تقاضای ثبت ملک مطابق ماده 4 آئین نامه مذکور مستلزم تهیه وارائه نقشه ملک در هنگام ثبت نام در سامانه می باشد، بنابراین تأکیدمی­گرددمتقاضیان محترم از طریق کاشناسان نقشه بردار سازمان نظام مهندسی ساختمان یا کارشناسان رسمی دادگستری در امور ثبتی و نقشه برداری یانقشه برداران نظام کاردانی و یامهندسی مشاور نقشه بردار مورد تأ یید معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور فایل نقشه ملک مورد تقاضای خود را با مختصات utm تهیه و تصویرمصدق مدارک خویش را آماده نمایید تا در ثبت نام الکترونیکی با مشکلی مواجه نشوند.

ضمناً جهت نحوه واریز وجوه قانونی از سوی متقاضیان به خزانه، هماهنگی های لازم با مراجع ذی ربط در جریان است که قریباً موضوع نهایی وپذیرش تقاضا به صورت الکترونیکی از طرف دبیرخانه هیأت­ها آغاز خواهد شد.

جزئیات فرم­های سامانه و روند ثبت الکترونیکی تقاضای صدور سند رسمی به شرح فایل پیوست ارایه گردیده است.

شماره تلفن های 32-66751031 اداره کل امور املاک سازمان، جهت پاسخگویی به سوالات، تخصیص یافته است.

  

         
           

راهنمای استفاده از سامانه
 (PDF)

 

 

راهنمای استفاده از سامانه
 (WORD)

ParcelMap

 

 

 

 

 

 

 

http://www.ssaa.ir


 
نخستین مرکز خصوصی صدور گواهی دیجیتال راه‌اندازی شد
ساعت ۱٢:۳٢ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩۱/٦/۸  کلمات کلیدی:

اواخر تیر‌ماه سال‌جاری بود که نخستین مرکز خصوصی میانی صدور گواهی دیجیتال(CA) با دریافت تاییدیه و مجوز از وزارت صنعت معدن و تجارت راه‌اندازی شد. به دنبال این مجوز، مرکز میانی پارس‌ساین (متعلق به شرکت امن‌افزار گسترشریف) به عنوان اولین مرکز میانی بخش خصوصی با تایید و امضای گواهی‌‌اش توسط مرکز صدور گواهی الکترونیکی ریشه، فعالیتش را برای صدور امضای دیجیتال به‌ صورت رسمی در کشور آغاز کرد.

www.khorasannotary.ir

گواهی دیجیتالی چیست؟

این روزها رواج مبادلات الکترونیکی بر بستر اینترنت، کم‌کم مبادلات حضوری را از صحنه رقابت خارج می‌‌کند. انجام مبادلات الکترونیکی علاوه بر صرفه‌جویی‌ زمانی و مالی، روند مبادلات را هم آسان‌تر از گذشته کرده است. به طوری که تجار می‌توانند به سادگی و تنها با دسترسی به یک خط اینترنت، با فرد مورد نظر خود تعامل تجاری داشته باشند. اما در کنار تمامی مزایایی که اینترنت در بخش تجارت برای افراد مختلف به دنبال داشته، نبود اطمینان از فراهم بودن امنیت در این بخش، رشد تجارت الکترونیک در کشور را با کندی مواجه کرده است.
به گزارش پایگاه خبری شهر الکترونیک، بهترین راه، برای جلب اعتماد کاربران به انجام امور تجاری‌، فعال‌سازی گواهی دیجیتالی یا SSL روی وب‌سایت‌ها است. در واقع سایت‌های اینترنتی باید برای جلب رضایت و فراهم کردن امنیت کاری کاربرانشان اقدام به اخذ گواهینامه‌‌های معتبر SSL کنند. به همین منظور از حدود 6 سال پیش وزارت بازرگانی یا همان وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی، متولی ارائه گواهی دیجیتال، به منظور ایمن کردن فضای تجارت الکترونیک بر بستر فضای مجازی شد.
عملی که یک گواهی دیجیتال امن انجام می‌دهد، ایجاد یک ارتباط امن بین یک وب سایت، با مرورگر کاربر است.....


 
برادران محترم سازمان ثبت ، این تذهبون ؟
ساعت ۱۱:۱٥ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۳٩۱/٦/٦  کلمات کلیدی:

برادران محترم سازمان ثبت ، بر اساس چه تحلیلی بر جمع آوری دستگاه های کارت خوان غیر متصل به سامانه پرداخت دفاتر تاکید می کنید در حالیکه نظارت و بازرسی واقعی در تبدیل محتوای اسناد کاغذی به بنیان اطلاعاتی الکترونیک رخ می بندد ؟

مگر نمی توان به تعدد کارت های هدیه تهیه نموده و برای استفاده در سامانه پرداخت دفاتر اختصاص داد و به این ترتیب آن هدف نظارتی را دور زد ؟

مگر آنکه آنان که از بی قانونی سود می برند تعاملشان دو سویه نیست ؟ نمی توانند مبادلات مالیشان را به ده ها طریق دیگر انجام دهند و سامانه پرداخت دفاتر را با لعابی از تراکنش های فرمالیته به نمایشتان درآورند ؟

مگر می توان به مردم گفت چون کارت عابر بانکتان را همراه نیاورده اید یا بدلیل قطعی موقت سامانه و مشکلات سوییچ خزانه جهت واریز وجه هر سندیا گواهی امضا به بانک مراجعه کنید ؟

اگر این Debit Pinpad های منصوبه  متصل به سامانه پرداخت قطعی های پی در پی نداشته باشد . اگر جهت پرداخت های شخصی دارای امکانات همین POINT OF SALE  های فروشگاهی  باشد ؟ اگر امکان واریز حق التحریر گواهی امضا و سایر خدمات ثبتی داشته باشد ؟ از همه مهم تر اگر حق التحریر ماخوذه با فاصله گاه طولانی به حساب دفتر واریز نشود یا گاه کسر واریزهای شگفت نداشته باشد آخر چرا یک دفترخانه درستکار و قانونگرا فقط از آن استفاده نکند ؟ بابا ، حضرات ، این تذهبون ؟ این چه وضع نظارت است ؟

برادران محترم سازمان ثبت ، چه اصراری بر اصدار دستورالعمل های ناصواب و ایجاد رویه های غلط دارید ؟ دفاتر در این کشور یاور ثبتند و حتما باید بازرسی شوند . خود سازمان ثبت هم باید پیوسته بازرسی شود . بازرسی باید با اهداف کلان سند چشم انداز هم افق باشد . بازرسی باید به مقاصد اسلامی بنگرد و از کج فهمی و کوته نظری و شتاب زدگی فرآیندهایش را بپیراید . نظارت دو سویه است و الحمدالله نهاد نظارتی بر کار ما و شما کم نیست .  در پی نظارت صحیح و کارآمدید ؟ این گوی و این میدان :

اکنون در کشور به ازای هر ایرانی 4/2 فقره کارت وجود دارد، 29 بانک و موسسه مالی و اعتباری به شبکه شتاب متصل هستند، 17 شرکت به ارائه خدمات بانکداری الکترونیکPSP اشتغال دارند، 184 میلیون کارت بانکی‌صادر شده‌ است و 27 هزار و 403 خودپرداز به مردم خدمت می‌رسانند.  در‌حال‌ حاضر‌،2میلیون و 300 هزار دستگاه POS در مراکز فروشگاهی نصب شده و با اجرایی‌شدن طرح شاپرک‌ و نصب دستگاه های پایانه فروش(POS) در هر فروشگاه و نهاد خدمترسان ، از بار سنگین  دستگاه‌های خودپرداز (ATM ) کاسته خواهد شد و سرانه اسکناس نیز کاهش خواهد یافت. 

موثرترین ظرفیت مبارزه با فساد ، مهمترین ابزار کاهش قیمت کالای مصرفی بجهت حذف بازار دلالی (  طبق برآوردها کاهش قیمت تا 30 درصد در ایران ) و عامل اصلی ارتقاء سهم بسیار ضعیف  و جایگاه پایین کشور در تجارت الکترونیک جهانی  تبدیل اسناد کاغذی به الکترونیکی است و تغییرات نو بواسطه کارمندانی که به موارد ارجاعی روزمره می پردازند و دغدغه توسعه ندارند میسر نمی گردد .

توسعه گستره بهره گیری از فرآیندهای تبدیل اسناد کاغذی رسمی به اسناد دیجیتال اساس همه تلاش ها در حوزه ثبت نوین است تا در یک شمای دور با ایجاد سریعتر بسترهای لازم کاربران بتوانند فرم های درخواست را پر نمونه و مدارک خود را ارائه داده و پس از صدور گواهی الکترونیک از هر رایانه ای، در داخل یا در خارج از محل فیزیکی دفترخانه اقدام به امضاء اسناد با فرمت PDF یا دیگر فرمت ها نمایند  .دریافت کنندگان نیازی به نصب نرم افزار اضافی زیادی نداشته باشند و امضاء اسناد توسط آنها توسط یک کامپیوتر خاص و یا مکانی که در آن باید تکمیل و ذخیره شود محدود نبوده و  همه تأیید هویت کاربر و بررسی مستندات او و تنطیم سند قبل از اجازه عمل امضا توسط دفتر ارائه دهنده خدمات انجام شود .

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  مکلف است در راستای توسعه سامانه یکپارچه ثبت اسناد و املاک و راه‌اندازی مرکز ملی داده‌های ثبتی، نسبت به الکترونیکی کردن کلیه مراحل ثبت معاملات تا پایان سال دوم برنامه توسعه اقدام کند، به‌ نحوی که امکان پاسخ آنی و الکترونیک به استعلامات ثبتی و ثبت آنی معاملات با به کارگیری امضاء الکترونیکی مطمئن فراهم شود. ( بند م ماده ۲۱۱ برنامه توسعه پنجم ) دولت  نیز باید تا پایان برنامه توسعه نیمی از مبادلات تجاری داخلی و خارجی را الکترونیک نماید .

تبدیل اسناد کاغذی به دیجیتال اکنون توسط هزاران شرکت خصوصی در سراسر جهان با راه حل های متعدد انجام می شود و متاسفانه در ایران به کندی ، به مثابه یک مساله با اولویت پایین و دارای جنبه تزئینی و تشریفاتی دنبال می شود . این مساله ایست که بیشتر بدان خواهیم پرداخت .

موضوع ثبت دستی اسناد در دفاتر دفترخانه و مشکلات مختلف ناشی از آن از گذشته تاکنون محل بحث های متعددی بوده است . تخلفات سهوی و عمدی گوناگون در ثبت دفاتر گاه نه تنها آسیب های مالی و انسانی فراوان برای مردم و سازمان ثبت اسناد و املاک در پی داشته حیات اقتصادی و اجتماعی سران دفاتر و کارکنان دفاتر اسناد رسمی را تهدید می کند .  

چه بسیار مواردی که واژگونی نوشیدنی یک لیوان که ثبات جهت اندکی استراحت در بین کار مصرف نموده دفتر جاری یک دفترخانه را چنان دچار آسیب ساخته که دیگر جبران مافات غیر ممکن شده ، بطریق اولی از عهده ثبات کذایی خارج است . چه بسیار اصلاحات بعدی که در ثبت دفاتر رخ می دهد  و چه بسا کسب تکلیف هایی که با اجازه بند 39 م.ب.ث از ادارات ثبت صورت می پذیرد و امکان ابراز نظر جهت اصلاح امر خطای سهوی تحقق یافته نیز غیر ممکن است . در مواقعی حتی دیگر اقرار اصلاحی ذینفعان ( موضوع ردیف 20 م.ب.ث. مورد تائید سازمان ثبت اسناد و املاک طبق نامه های شماره 10503/34 مورخ 8/9/79 و شماره 11383/34 مورخ 19/9/79 ) نیز برطرف کننده اغلاط فاحش سهوی موجود در دفاتر نیست و خلل وارده بر ارکان یا ماهیت عقود است . حذف دفاتر برطرف کننده این آسیب ها و مشکلات است . از سوی دیگر به اقتصاد دفاتر اسناد رسمی کمک می کند . همچنین از مراجعات متعدد ارباب رجوع به دفاتر مختلف جهت اخذ پاسخ استعلامات ( اعتبار وکالت ها و چون آن ) می کاهد . از طرفی تخلفات عمدی این حوزه را به حداقل رسانده سازمان ثبت را از بازرسی های متعدد بی نیاز می نماید . معطلی فراوان مردم در دفاتر اسناد رسمی که عمده آن ناشی از همین مساله ثبت دستی دفاتر است نیز برطرف شده در فرآیند صدور اسناد تسریع و تسهیل فراوان صورت می پذیرد . در صورت وجود یک مرکز داده از اسناد ثبت شده در همه دفاتر کشور یک بنیان آماری متقن رخ می بندد که از سویی سازمان ثبت را بر جزئیات عملکرد دفاتر آگاه ساخته و از سوی دیگر امکان وحدت رویه و باصطلاح تیپ شدن تنظیم اسناد مختلف را برای دفاتر فراهم می آورد و تناقضات آراء مختلف سران دفاتر را مرتفع می سازد و این خود نیاز مردم را در این حوزه برآورده و از سرگردانی ایشان جلوگیری می کند .

تدوین و تصویب قانون و آئین نامه جدید برای دفاتر اسناد رسمی پیش نیاز الکترونیک شدن ثبت اسناد است که هم اکنون سازمان ثبت اسناد در دستور کار خود دارد . اما در کنش با موضوع صدور گواهی الکترونیک در دفاتر اسناد رسمی ، الکترونیک شدن فرآیند ثبت دفاتر جایگاهی بسیار محوری خواهد داشت که ضرورت ایجاد کارگروههای ماتریسی بین وزارت اطلاعات ، وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات ، سازمان ثبت احوال ، سازمان ثبت ، کانون سردفتران و مرکز تجارت الکترونیک وزارت بازرگانی را صد چندان می کند . موارد زیر گوشه ای از فواید پیگیری و اجرای این طرح ملی است :

-         حذف هزینه تولید اوراق بهادار و هماهنگی آن با استاندارد جهانی ( کاغذ معمولی با قطع آ 4 )

-         امکان تولید نسخ متعدد از سند ( که همه نسخ آن دارای اعتبار واحدند )

-         امکان ارسال و بایگانی اسناد با هزینه بسیار نازل و بدون مشکلات اتلاف فضای بایگانی

-         کاهش فراوان امکان جعل در اسناد و  ایجاد قدرت نظارتی بسیار بالا

انشالله در سایه عنایات حضرت ولی عصر - ارواحنا لمقدمه الفدا - به یاری یکدیگر نخواهیم گذاشت عقب ماندگی های میهن اسلامیمان به درازا کشد  .

http://asnaderasmy.blogfa.com/


 
مهار آتش سوزی در اداره ثبت اسناد و املاک کن
ساعت ۱٢:٢٠ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳٩۱/٦/٥  کلمات کلیدی:

آتش سوزی در اداره ثبت اسناد و املاک کن، با حضور به موقع ماموران آتش نشانی مهار شد.

مدیر عملیات منطقه 4 سازمان آتش نشانی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: این آتش سوزی در طبقه زیرزمین اداره اتفاق افتاد و مأموران در همان ساعت اولیه، آتش را اطفاء کردند. مهدی داوری افزود: طبقه زیرزمین ، حدود 120 متر است که سی درصد آن دچار آتش سوزی شد و بخشی از اسناد از بین رفت. وی گفت: علت وقوع حادثه در دست بررسی است

واحد مرکزی خبر


 
اطلاعیه در خصوص دفاتر طلاق
ساعت ۱٢:۱٧ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳٩۱/٦/٥  کلمات کلیدی:

حسب دستور معاونت محترم قوه قضائیه و ریاست سازمان ثبت اسنادواملاک کشور مبنی بر ساماندهی تأسیس دفاتر طلاق در سطح کشور به اطلاع کلیه سردفتران ازدواج واجد شرایط میرساند که نیاز هر واحد ثبتی به تأسیس دفتر طلاق براساس آخرین آمار ارسالی هر استان بررسی و مطابق لیست ضمیمه تعیین گردیده است.

لذا ضمن ملحوظ نظر قرار دادن شرایط مندرج در ماده پنج * نظامنامه مربوط به انتخاب سردفتران ازدواج و طلاق و نقل و انتقال آنان مصوب 22/8/78 ، چنانچه تمایل به تصدی سردفتری طلاق دارند تقاضای کتبی خود را حداکثر تا تاریخ 15/6/91 به ادارات کل ثبت استانهای متبوع تسلیم نمایند . اداره کل امور اسنادوسردفتران سـازمان ثبت اسنادوامـلاک کشـور * « ماده 5 – سردفتر طلاق از بین سردفتران شاغل که حداقل 5 سال سابقه داشته باشند و یا افرادی که علاوه بر شرایط مقرره در این نظامنامه دارای 30 سال سن باشند انتخاب خواهدشد . تبصره – درصورتی که در محل ،‌ سردفتر ازدواج واجد شرایط نباشد ، داشتن حداقل پنج سال سـابقه سردفتری ازدواج لازم الرعایه نخواهدبود »

http://www.ssaa.ir


 
دفاتر اسنادرسمی شهر تهران هفتم تا یازدهم شهریور تعطیل اند
ساعت ۱٢:۱۳ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳٩۱/٦/٥  کلمات کلیدی:

دفاتر اسنادرسمی شهر تهران به مناسبت برگزاری اجلاس سران کشورهای غیر متعهد هفتم تا یازدهم شهریور تعطیل هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، بنابر اعلام هیات مدیره کانون سردفتران، دراجرای مصوبه هیئت محترم دولت به مناسبت برگزاری اجلاس سران کشورهای غیر متعهد، دفاتر اسنادرسمی شهر تهران در روزهای سه شنبه هفتم لغایت شنبه یازدهم شهریور1391 تعطیل است و بدیهی است کلیه امور جاری دفاتر اسناد رسمی از حیث تاریخ اعتبار استعلامات و مفاصا حساب ها و تاریخ حضور اشخاص تابع عمومات قانون است.